Juridisk information

Här har vi samlat viktig juridisk information för dig som är kund hos oss. Det handlar till exempel om dina rättigheter, din säkerhet och hur du kan framföra klagomål.

Juridisk information - Torn

Villkor

Aktuella villkor för våra tjänster och produkter hittar du här:

Till våra villkor


Klagomåls­hantering

Om du har klagomål på någon av våra tjänster är du välkommen att kontakta oss. Du har flera alternativ om du vill framföra ett klagomål mot ICA Banken.

Så framför du klagomål


Om en anhörig dör

Om du skulle förlora en nära anhörig finns några praktiska saker som du kan och bör tänka på. Här får du information om vad som händer med konton, bankkort och betalningar efter ett dödsfall.

Detta händer när en anhörig dör


Bedrägerier allt vanligare

För att minska risken att bli drabbad, har vi samlat information om olika bedrägerier, hur de går till och hur du kan skydda dig.

Säkerhet och bedrägerier

Familjejuridik

Med vår samarbetspartner Lexly får du en kostnadsfri inledande juridisk rådgivning med en jurist. Dessutom ger Lexly dig som kund i ICA Banken 20 % rabatt på alla juridiska avtal.

Familjejuridik - läs mer

Policy för våra sociala medier

Här kan du läsa mer hur ICA Banken agerar på våra sociala medier och vad vi har för policy kring dessa:

Policy för våra sociala medier


Säkerhet och integritet

Lagen om penningtvätt

Vi behöver ställa några extra frågor

Lagen om penningtvätt gör att banken måste ställa fler frågor till dig när du vill bli kund eller utnyttja olika banktjänster. Lagen säger att alla banker måste göra en bedömning av risken att användas för penningtvätt.

Du som ansöker om banktjänster, som till exempel konto, kort och lån, får svara på några extra frågor.

Banken ska ha bättre kunskap

Reglerna handlar om att banken ska ha god kunskap om sina kunder och deras bankaffärer. Det gör att du behöver svara på fler frågor än tidigare när du till exempel ska göra transaktioner, öppna en depå eller ansöka om nya banktjänster. Det innebär också att vi behöver ha identifierat alla våra kunder. Därför kan du bli ombedd att personligen hämta ut ett rekommenderat brev från oss, eller skicka en kopia på giltig id-handling till oss.

Vi behöver även veta om du har en hög offentlig position, exempelvis som riksdagsledamot, ambassadör eller en ledande befattning på en myndighet eller statligt verk. Det gäller också om du är nära släkt eller medarbetare med en sådan person. Du kan läsa mer om personer i politiskt utsatt ställning på Bankföreningens webbsida.

Alla finansiella företag inom EU är skyldiga att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism.

Uppgifterna skyddas

De uppgifter du lämnar som svar på våra frågor omfattas av banksekretessen och behandlas konfidentiellt.

Personuppgifter

ICA Banken värnar om att skydda enskilda individers personuppgifter och att deras personliga integritet inte kränks när personuppgifter behandlas. Vi följer gällande lagar, samt regler för banksekretess.

Läs om hur vi skyddar personuppgifter

Inspelning av telefonsamtal

När du ringer till ICAs kundtjänst (ICA Sverige, ICA Banken, ICA Försäkring) kommer samtalet att spelas in. Det här gör vi för att administrera förhållandet med dig som kund eller som blivande kund och för att utbilda våra medarbetare samt för att säkerställa kvalitén på vår kundtjänst. Samtal till ICA Banken eller ICA Försäkring behöver spelas in utöver dessa ändamål, bl.a. för att uppfylla rättsliga skyldigheter som en bank eller ett försäkringsbolag har och för att skydda dig som kund från bedrägligt agerande.

Dina personuppgifter är alltid skyddade hos oss. Vi på ICA och ICA Banken värnar om den personliga integriteten. Vi prioriterar skyddet av all information du anförtror oss och följer de lagar och regler som finns för att skydda din integritet, till exempel Dataskyddsförordningen (GDPR) och regler om banksekretess. De inspelade samtalen lagras under en begränsad tid som varierar beroende på vilket företag du ringer in till. Endast ett fåtal personer har behörighet att lyssna på inspelade samtal.

Vill du veta mer om hur ICA Banken hanterar dina personuppgifter och hur vi ska skydda dina integritet, läs mer om personuppgifter.

Vill du veta mer om hur ICA Försäkring hanterar dina personuppgifter och hur vi ska skydda dina integritet, läs mer om personuppgifter.

Banksäkerhet – så skyddar du dig

Hantera kort och kod som värdehandlingar

Förvara inte din kortkod tillsammans med kortet och lämna aldrig ifrån dig kortkoden. Var uppmärksam om du lämnar ifrån dig ditt kort exempelvis på en restaurang.

Spärra ditt kort så snart som möjligt om du misstänker någon form av bedrägeri eller stöld, eller om du har tappat ditt kort.

Håll koll vid uttagsautomaten

Var försiktig vid uttagsautomater och tänk på att skydda din kortkod. Kontrollera så att ingen yttre manipulation har gjorts på uttagsautomaten. Om ditt kort fastnar i automaten, kontrollera så att ingen obehörig plockar ut ditt kort.

Är du osäker ska du spärra kortet direkt.

Bankkortet på resan

Lämna aldrig kvar kortet på hotellrummet utan använd hotellets safetyboxar eller kassaskåp. Fickstölder förekommer ofta på stränder, i butiker, på krogar, på bussar, på marknader, i köer och  på stationer. Var extra vaksam på platser där många människor vistas eller där trängsel råder.

Ibland frågar butiken om du vill betala i SEK istället för lokal valuta. Kontrollera då i förväg vilken kurs du får. Rekommendationen är dock att alltid betala i lokal valuta. Kursen sätts dagligen av Mastercard, och bestäms den dag då pengarna dras från kontot. Det innebär att du ibland får en bättre och ibland en sämre kurs än dagen du gjorde köpet.

Att handla på webben 

För din säkerhet så höjer vi hela tiden våra krav på säkerhet vid handel via webben. Ett exempel på säkerkerhetskrav är att den så kallade CVC2-koden måste anges (den tresiffriga koden på bankkortets baksida).

Det allra säkraste sättet att handla via webben, är via webbplatser som är anslutna till Mastercard Securecode. Då använder du din säkerhetsdosa för att signera köpet.

Även om du handlar på en webbplats som inte använder Securecode, har du alltid möjlighet att reklamera köpet om något skulle bli fel.

Tänk på:

  • Läs alltid igenom vilka regler och villkor som gäller för just den webbplats du ska handla ifrån. Har du returrätt? Ingår moms, tullavgifter och porto? Vilken garanti får du? Hur reklamerar du köpet?
  • Lämna aldrig ifrån dig ditt kortnummer via e-post. Lämna heller aldrig ifrån dig kortkoden eller andra lösenord.
  • Handla bara från webbplatser som du kan lita på.

Varning för phishing

Phishing innebär att en bedragare försöker komma över känslig information om dig och ditt konto eller bankkort, till exempel via telefon eller e-post. Oftast blir du i dessa fall ombedd att lämna ut ditt kortnummer och/eller din kortkod.

ICA Banken vill uppmana kunder att aldrig lämna ut känslig information kring banktjänster till obehörig. Vi på ICA Banken behöver heller aldrig fråga efter dessa uppgifter. ICA Banken kan ringa dig och uppmana dig att identifiera dig med t.ex. Mobilt BankID, dock sker detta bara i samband med att du har något typ av ärende med oss t.ex. en ansökan.

Misstänker du att du blivit utsatt för phishing ber vi dig kontakta oss snarast på telefon för att spärra ditt bankkort. Identifiera dig med ditt personnummer och lösenord (ej kortkod) när du kontaktar ICA Banken. Ringer du från utlandet slår du +46 33 47 47 90.

Mer om banksäkerhet

Bankföreningen har samlat tips och råd på vad du bör tänka på för att du tryggt och säkert ska kunna sköta dina bankärenden via digitalt, betala med kort samt köpa tjänster och produkter på webben.

Läs råd om banksäkerhet på Bankföreningens webbplats

Användning av cookies

På icabanken.se används så kallade cookies för att anpassa och förbättra kommunikationen med dig som besöker webbplatsen.

Läs mer om hur vi använder cookies

FATCA – Foreign Account Tax Compliance Act

Den amerikanska lagstiftningen FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) innebär att finansiella institut över hela världen måste identifiera och lämna uppgifter – motsvarande svenska kontrolluppgifter – om konton som innehas av s.k. US persons till Skatteverket som vidarebefordrar uppgifterna till det amerikanska skatteverket IRS (Internal Revenue Service).

Därför behöver vi ställa några frågor till dig, för att avgöra om du är US person, d.v.s. om du är skattepliktig i USA eller inte samt, i förekommande fall vilket skatteregistreringsnummer (Tax Identification Number) du har i USA.

I Sverige regleras bankers skyldigheter med anledning av FATCA  i lag om identifiering av rapporteringsskyldiga konton med anledning av FATCA-avtalet.

Frågor och svar om FATCA kan du läsa här (pdf)

Vill du veta mer om FATCA, gå till Bankföreningens hemsida.

CRS – Common Reportering Standard

CRS (Common Reporting Standard) är en global standard för automatiskt utbyte av upplysningar om finansiella konton. I Sverige regleras bankers skyldigheter med anledning av CRS i lagen om identifiering av rapporteringspliktiga konton vid automatiskt utbyte av upplysningar om finansiella konton.

Den innebär att svenska banker måste identifiera och lämna uppgifter – motsvarande svenska kontrolluppgifter – om konton som innehas av personer med skatterättslig hemvist i annan stat än Sverige och USA. Dessa uppgifter rapporteras till det svenska Skatteverket som i sin tur vidarebefordrar uppgiften till det aktuella landets skatteverk (eller motsvarande).

Med anledning av detta behöver du därför besvara frågan om i vilka stater du har skatterättsliga hemvister samt, om du angett något annat än Sverige eller USA, vilket skatteregistreringsnummer (Tax Identification Number) du har i den aktuella staten.

Frågor och svar om CRS kan du läsa här (pdf)

Vill du veta mer om CRS, gå till OECD:s sida.

Dina rättigheter

Distansavtalslagen

Läs mer om lagen som finns till för att stärka din rättighet som konsument.

Ångerrätt

Enligt ångerrätten har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar, men det finns undantag. Läs mer här.

Insättningsgarantin

Din pengar är trygga hos oss och alla ICA Bankens konton omfattas av insättningsgarantin. Läs mer här.

En medarbetare på kundservice - Kontakta oss så hjälper vi dig

Vi hjälper dig om du har några frågor alla vardagar 8–20 och helger 10–15.


Tips!
Nu kan du chatta med oss. Fler kontaktvägar finns på vår sida för kundservice.

Chatta med oss!

Frågor & svar