Utlandsbetalning – skicka pengar utomlands

När du ska göra en betalning och skicka pengar utomlands till ett utländskt konto, gör du en utlandsbetalning. Med vår tjänst för utlandsbetalning kan du skicka pengar i många olika valutor.

Utlandsbetalning - skicka pengar utomlands

Bästa sättet att skicka pengar utomlands

Om du som bankkund i ICA Banken behöver överföra pengar till ett utländskt konto, kan du använda vår tjänst för utlandsbetalningar. Tjänsten hittar du under Betala & överföra, när du är inloggad på internetbanken.

Bra att veta - Du behöver ha ICA Bankens bankkort eller kreditkort för att kunna använda tjänsten för utlandsbetalningar.

Till utlandsbetalning

Inget kort hos oss ännu? - jämför våra kort

Du kan även ringa vår kundservice på 033-47 47 90, vardagar 8–20 och helger 10–15 för att göra en utlandsbetalning, men då tillkommer en kostnad på 75 kr utöver eventuell kostnad för vald typ av utlandsbetalning.

Vilka uppgifter behövs för en utlandsbetalning?

När du ska skicka pengar utomlands behöver ta reda på följande uppgifter innan du kan göra betalningen:

  • BIC/SWIFT-adress till mottagande bank för betalningar utanför EU/EES
  • IBAN nummer eller kontonummer, beroende på vilket land det är
  • Betalningsmottagarens namn och adress
  • Eventuellt meddelande till betalningsmottagare

 

Överföra pengar till utlandet

När du ska skicka pengar utomlands, kan du välja mellan två typer av utlandsbetalningar

SEPA-betalning

Välj SEPA-betalning när du ska skicka pengar i Euro till EU- och EES-länderna, San Marino och Schweiz. Pengarna når mottagaren nästa bankdag när du registrerar betalningen i internetbanken före kl 13.00*.

En SEPA-betalning kostar 0 kr

Normalbetalning

Välj Normalbetalning* när du ska skicka pengar i annan valuta än Euro till EU- och EES-länderna, San Marino och Schweiz, samt när du ska skicka pengar till länder utanför dessa områden. Pengarna når mottagarens bank beroende på land och rutiner hos mottagarbanken.

En Normalbetalning kostar 100 kr

Bra att veta - ICA Banken använder DNB i Norge för förmedling av utlandsbetalningar. DNB skickar utlandsbetalningar, för vår räkning via systemet SWIFT Global Payment Innovation (GPI), med samma valutadag till länder där det är möjligt.

Till länder som ligger före Norge tidsmässigt (Asien och Oceanien), kommer betalningar skicka första möjliga valutadag som är en bankdag.

*Betalningen kan eventuellt stoppas för kontroll. Det kan innebära att transaktionen inte kan genomföras förrän kontroll är utförd.

Vanliga frågor om utlandsbetalning

Godkända länder för utlandsbetalning

Följande länder är godkända att skicka/ta emot utlandsbetalningar till/från:

Uppdaterad 2024-09-11

Australien
Belgien
Bulgarien
Chile
Cocos (Keeling) Islands
Cypern
Danmark
Estland
Finland
Frankrike
Färöarna
Grekland
Grönland
Hong Kong
Indien
Irland
Island
Israel
Italien
Japan
Kanada
Kina
Kroatien
Lettland
Liechtenstein
Litauen
Luxemburg
Makedonien
Malta
Nederländerna
Norge
Nya Zeeland
Polen
Portugal
Rumänien
San Marino
Schweiz
Singapore
Slovakien
Slovenien
Spanien
Storbritannien
Svalbard och Jan Mayen
Sverige
Sydkorea
Taiwan
Thailand
Tjeckien
Tonga
Tyskland
Ungern
Uruguay
USA
Åland
Österrike

Vad är BIC?

BIC betyder Bank Identifier Code. Det är en internationell standard som används för att identifiera mottagarens bank vid internationella överföringar.

USA och Kanada använder NBID, vilket fyller samma funktion som en BIC-kod, dvs att identifiera en bank. Ett nationellt bank-id inleds alltid med två bokstäver och följs av siffror.

Vad är IBAN-nummer?

IBAN står för International Bank Account Number. Det är en internationell standard för att ange kontonummer, som används vid utlandsbetalningar.

För alla utlandsbetalningar som sker i Euro inom EU/EES är det krav att du använder IBAN och BIC (IBAN kombinerat med BIC).

Hur är IBAN uppbyggt?

  • IBAN är en serie av alfanumeriska tecken, som unikt identifierar ett bankkonto var som helst i världen. IBAN kan bestå av maximalt 34 alfanumeriska tecken. Svenska IBAN-nummer består av 24 tecken, och inleds med landskoden SE.
  • IBAN består av landskod, kontrollsiffror, bankkod och kontonummer. Detta tillsammans med BIC-adressen (BIC nummer) säkerställer att betalningen går till rätt bank och till rätt person.

Varför behövs IBAN-nummer?

Sedan den 1 januari 2007 är det obligatoriskt att ange IBAN-nummer på alla gränsöverskridande betalningar i Euro mellan länderna inom EU/EES.

Tack vare att IBAN är det möjligt att kontrollera det kontonummer som pengarna ska skickas till.

Reklamera en utlandsbetalning

Om något blivit fel i samband med att du gjort en utlandsbetalning ska du göra en reklamation.

Vi hjälper dig att rätta till eventuella fel vid utlandsbetalningar, exempelvis om pengarna inte nått mottagaren. Om den mottagande banken begär kompletterande uppgifter eller skickar tillbaka beloppet, räknas det också som en reklamation.

OBS - Om felet beror på att du lämnat fel uppgifter tar vi ut en reklamationsavgift enligt aktuell prislista. Vissa utländska banker tar betalt för att handlägga reklamationer, vilket gör att den kostnaden kan läggas till reklamationsavgiften. Då drar vi den kostnaden från ditt konto i efterhand.

En reklamation tar ofta lång tid att handlägga och tiden kan variera mellan olika länder. Kontakta oss på 033-47 47 90, vardagar 8–20 och helger 10–15 så hjälper vi dig med din reklamation.

Tänk på valutakursen

När du gör en utlandsbetalning reserveras beloppet på ditt konto på genomförandedagen med en preliminär valutakurs. När väl växling sedan sker bestäms den definitiva valutakursen.

Tänk därför på att ha tillräckligt med pengar på kontot om slutbeloppet skulle bli högre än det belopp som är reserverat.

Ta emot pengar från utlandet

Den som ska sätta in pengar från utlandet på ett konto i ICA Banken, behöver ditt IBAN-nummer och BIC-nummer. Dessa finns under kontoinformation på våra konton.

I vissa fall behöver avsändarbanken ICA Bankens adress:

ICA Banken
Kolonnvägen 20
Box  4075
169 04 Solna

Detta är viktigt att adressen inte står som mottagaruppgifter, utan som kompletterande uppgifter som avsändarbanken eventuellt vill ha.

Viktigt när du ska ta emot en utlandsbetalning

  • Att kontonamn och mottagarnamn stämmer
  • Betalningen måste komma från ett av oss godkänt land
  • Att betalningen inte avser kryptovaluta

Avviker något ovan, returnerar vi betalningen. Du som kund kan drabbas av en skillnad i valutaväxlingen, som gör att returen är på ett lägre belopp än ursprungligt belopp.

Prislista för utlandsbetalning

Tjänst Webb Personlig service

SEPA-betalning:

Betalning i Euro till ett land inom EU, EES, Andorra, San Marino, Schweiz och Vatikanen.

0 kr 75 kr

Normalbetalning:

Betalning i SEK & Euro till ett land inom EU, EES, Andorra, San Marino, Schweiz och Vatikanen.

0 kr 75 kr

Normalbetalning:

Betalning i övriga valutor (både inkommande och avgående)

100 kr 175 kr

Tillägg för mottagande banks kostnad i utlandet

(går ej att välja för betalningar inom EU/EES)

175 kr 175 kr
Retur av betalning pga fel mottagaruppgifter
- 300 kr*
Kvitto/betalningsbekräftelse vid utlandsbetalning - 150 kr
Utredning vid reklamation av utlandsbetalning - Från 700 kr


*I samband med ändrings- eller annulleringsuppdragets utförande kan avgifter från andra banker tillkomma, så även ytterligare kostnader till exempel till följd av valutakursförlust.

En medarbetare på kundservice - Kontakta oss så hjälper vi dig

Vi hjälper dig om du har några frågor alla vardagar 8–20 och helger 10–15.


Tips!
Nu kan du chatta med oss. Fler kontaktvägar finns på vår sida för kundservice.

Chatta med oss!

Frågor & svar