Vad tror svenskarna om framtiden?

Sannolikt har vi flera ekonomiskt oroliga år framför oss, och nya tider ställer nya krav. Vad tänker svenskarna om framtiden, och vad är de beredda att förändra för att anpassa sig till den nya verkligheten?

Målarprylar

Vad oroar sig svenskarna för?

Nästan var tionde svensk (9 procent) uppger att de oroar sig för att inte ha råd att betala räkningarna under de kommande sex månaderna. Lika många upplever oro inför att förlora jobbet. 17 procent oroar sig för att inte ha råd med resor och nöjen kommande halvår.

Men framförallt är det ökade kostnader för mat (44 procent) och el (31 procent) som oroar svenskarna. Mer än var tredje man (36 procent) oroar sig för att matkostnaderna ska öka ytterligare kommande sex månader. Bland kvinnorna uppger betydligt fler (52 procent) en oro för att matkostnaderna ska öka.

Bland föräldrar med barn under 18 år uppger 17 procent att de är oroliga för att inte ha råd med inköp kopplat till barnen. Av de svarande som bor själva med barn på hel- eller deltid uppger fler än var tredje (36 procent) att de oroar sig för detta.

Magnus Hjelmér, Vardagsekonom– För en ensamstående förälder, där en inkomst ska täcka alla hushållskostnader för minst ett barn, är läget vi befinner oss i extra svårt. Med bara en inkomst blir utrymmet för oförutsedda händelser väldigt begränsat. Att kartlägga sina utgifter och se vart pengarna tar vägen varje månad är ett viktigt första steg för att ta kontroll över sin ekonomi, säger Magnus.

Unga och framtiden

Unga (18–29 år) är i större utsträckning än övriga åldersgrupper oroliga för att inte ha råd med sitt sociala liv framåt. Var fjärde (27 procent) upplever oro för att inte ha råd med resor och nöjen, och var femte (22 procent) är orolig för att inte ha råd med sociala aktiviteter kommande sex månader.

Magnus Hjelmér, Vardagsekonom– Nöjen är en utgift som vi gör rätt i att prioritera bort när det blir tufft. Men ett socialt liv är en viktig förutsättning för vårt välmående, och speciellt för unga är umgänget med vänner en stor del av livet. Att behöva säga nej till gemensamma aktiviteter på grund av ekonomin kan innebära att man också hamnar utanför själva umgänget. Om man har det tufft ekonomiskt är det därför bra att försöka hitta nya sätt att umgås och välja aktiviteter som inte kostar så mycket, även om det kan kännas svårt, säger Magnus.

Vad oroar du dig mest för när det gäller din privatekonomi under kommande 6 månader?

  • 44 % - Ökande matkostnader

  • 31 % - Ökande elkostnader

  • 28 % - Jag oroar mig inte

  • 26 % - Ökad bolåneränta

  • 17 % - Att inte ha råd med resor/nöjen

  • 11 % - Att inte ha råd med sociala aktiviteter

  • 9 % - Att inte kunna betala alla räkningar

  • 9 % - Att bli av med jobbet

  • 6 % - Att inte ha råd med inköp kopplat till mitt barn/barnen

  • 5 % - Annat

Flera svarsalternativ var möjligt att ange

Plånbok som är tom

Vad är svenskarna beredda att offra för att stärka sin ekonomiska situation?

Varannan svensk (50 procent) uppger att de under de senaste tolv månaderna inte har sänkt sin levnadsstandard märkbart. Många spenderar mer än de tänkt och lägger pengar på oplanerade inköp.

Om man ser till mer drastiska åtgärder, som att till exempel flytta, är svenskarna inte särskilt villiga till förändring för att påverka sin ekonomiska situation. 45 procent kan absolut inte tänka sig att flytta till en ny stad och 30 procent kan heller inte tänka sig att flytta till ett mindre boende.

Även när man ser till att öka sina intäkter genom att låta någon vara inneboende säger 43 procent av svenskarna absolut nej. Likaså står bilen tryggt kvar hemma hos många trots kärva tider. Var tredje svensk (33 procent) uppger att de absolut inte kan tänka sig att sälja bilen för att stärka sin ekonomiska situation.

Däremot kan svenskarna tänka sig att sälja av ägodelar (29 procent), sälja värdepapper, aktier och fonder (22 procent) och ta ett extrajobb (15 procent).

Magnus Hjelmér, Vardagsekonom– Många uppger att de har kontroll över sin ekonomi och har tillräckligt med kunskap för att ta kloka ekonomiska beslut. Men samtidigt framgår det att en stor andel varken sänkt sin levnadsstandard eller är särskilt villiga till att göra större förändringar framöver. Med det ränteläge vi befinner oss i, och med den höga belåning som svenskarna har, står vi inför stora utmaningar. Att vara beredd på att göra livsstilsförändringar och faktiskt agera om det krävs kommer att bli nödvändigt för många fler framöver, säger Magnus.

Det här kan inte och kan svenskarna tänka sig att göra för att stärka sin ekonomi

Detta kan inte svenskarna tänka sig:

  • 54 % - Flytta hem till en förälder / nära anhörig
  • 47 % - Flytta ihop med en kompis
  • 45 % - Flytta till en ny stad
  • 33 % - Sälja bilen
  • 26 % - Ta ett extrajobb

Flera svarsalternativ var möjligt att ange

Detta kan svenskarna tänka sig:

  • 29 % - Sälja ägodelar
  • 22 % - Sälja av fonder / aktier / värdepapper
  • 15 % - Ta ett extrajobb
  • 8 % - Flytta till ett mindre boende
  • 6 % - Sälja bilen
  • 2 % - Flytta hem till en förälder / nära anhörig

Flera svarsalternativ var möjligt att ange