På icabanken.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Jag förstår

Kom igång med ICA Banken

Har du skaffat ett av våra bankkort och behöver hjälp att komma igång? Här har vi samlat allt du behöver veta.

Aktivera ditt bankkort

När du fått ditt nya bankkort behöver du börja med att aktivera det. Det finns tre olika sätt att göra det på:

Ladda ned ICA Bankens app

Vår app finns tillgänglig för iPhone och Android. Det fungerar också utmärkt att surfa in på icabanken.se med en mobil eller surfplatta. 

Logga in i appen eller på icabanken.se

Har du ett Mobilt BankID, kan du logga in med det i både appen och på icabanken.se.

Om du inte har Mobilt BankID, gör så här:

  1. Logga in med säkerhetsdosan, kortet, kortkoden och ditt lösenord
  2. Beställ Mobilt BankID och aktivera Mobildosan i appen
  3. Nästa gång använder du Mobilt BankID eller Mobildosan för att logga in

Du får din säkerhetsdosa och din kortkod med posten några dagar efter att du fått ditt bankkort. Spara säkerhetsdosan, den kan behövas framöver.

Aktivera Mobildosan

Det enklaste sättet att signera köp på webben och att logga in hos oss är att använda Mobildosan som är inbyggd i vår app. 

› Så aktiverar du Mobildosan

Kom igång med kontaktlös betalning

Ditt första köp i butik gör du som vanligt med chip och kortkod. Därefter fungerar kortet även för kontaktlös betalning.

Samla bonus med ditt ICA-bankkort

Om du sedan tidigare har ett ICA-kort som du samlar bonus eller betalar med, så behöver du inte det längre. Din insamlade bonus kan vi flytta över till bankkortet. Om du självscannar med ICA-kortet, ta med det tillsammans med ditt nya bankkort till din butik, så kan de registrera bankkortet för självscanning.  › Så här avslutar du ditt ICA-kort 

Om du betalar med ditt bankkort på ICA och dessutom lånar, sparar eller försäkrar hos oss, så får du dubbel bonus på allt du handlar på ICA.

Våra inloggningsmöjligheter

Som kund i ICA Banken finns det flera inloggningsmöjligheter för att identifiera sig på icabanken.se och i våra appar och när du kontaktar kundservice på telefon. Här nedan kan du se våra olika inloggningssätt och kodtyper.

Lösenord

Det fyrsiffriga lösenordet du får tillsammans med bankkortet, använder du alltid när du loggar in med dosa på internetbanken eller ringer till kundservice för personlig service eller självbetjäning.

Säkerhetsdosa

Denna används för att logga in fullständigt och gör det möjligt att utföra alla typer av ärenden när du använder den tillsammans med ditt bankkort och din kortkod. › Mer om säkerhetsdosan

Mobilt BankID

Mobilt BankID ger dig förutom möjlighet att logga in och utföra dina vanligaste bankärenden, även möjlighet till att legitimera sig hos andra företag och myndigheter. › Ansök om Mobilt BankID

Mobildosa

Enklast och snabbast sköter du vardagsekonomin med Mobildosan aktiverad i vår app för iPhone och Android. Med den kan du utföra nästan alla bankärenden som du kan göra med vanliga säkerhetsdosan, samt e-handla i webbutiker som kräver att du signerar ditt köp. › Mer om Mobildosan

Viktigt att tänka på - Om du aktiverat Mobildosan eller laddat ned Mobilt BankID, gör dig inte av med vanliga säkerhetsdosan. Den behövs vid återaktivering av både Mobildosan eller om du ska ladda ned Mobil BankID på nytt, samt för vissa typer av bankärenden.

Kortkod

Kortkoden är också fyrsiffrig och används vid betalning med kortet, kontantuttag och vid banktjänster via internet- och mobilbanken tillsammans med säkerhetsdosan. OBS! av säkerhetsskäl skickas kortkod i ett separat utskick några dagar efter bankkortet.

Lönen in på kontot

Tänk på att kortavgiften dras från ditt konto och har du ingen kredit, behöver du sätta in pengar på kontot. När din första kortavgift kommer att dras framgår av det brev som följde med när du fick ditt kort.

Så här sätter du in pengar

1. Låt din arbetsgivare sätta in din lön direkt på kontot. Är du privatanställd anmäler du bara ditt kontonummer i ICA Banken till din arbetsgivare. Jobbar du inom kommun, stat eller landsting, skickar du ett säkert meddelande till oss via internetbanken eller vår app. Du kan även ringa oss och berätta var du jobbar, så meddelar vi din arbetsgivare.

Vill du ha hjälp att byta till ICA Banken, ring kundservice 033‑47 47 90, så hjälper de gärna dig. På sidan Att byta bank kan du läsa mer om vad som kan vara bra att ha tillgängligt när du ringer.

2. Planerar att använda ditt nya bankkort ofta och inte har lönen in hos oss kan det vara bra att sätta upp en stående överföring från den andra banken varje månad.

3. Överför pengar från annan bank till ditt konto i ICA Banken när du vill fylla på kontot. Ange bara ICA Banken som mottagande bank och ditt kontonummer.

4. Om du har kontanter, kan du sätta in dem direkt på kontot i kassan i din ICA-butik med hjälp av ditt bankkort och din kortkod.

Med ditt bankkort kan du:

  • Betala över hela världen
  • Betala kontaktlöst - med ett blipp
  • Ta ut och sätta in kontanter i alla ICA-butiker
  • Ta ut pengar i uttagsautomater över hela världen utan uttagsavgift*
  • Ansluta Swish 

Sätt in pengar

För att börja använda ditt nya kort, behöver du förstås sätta in pengar. 

Enklast är att anmäla ditt nya konto som lönekonto till din arbetsgivare. Jobbar du inom kommun, stat eller landsting, kan vi hjälpa dig med det. Skicka oss ett meddelande när du är inloggad, eller ring oss. 

Du kan sätta in kontanter på kontot i kassan alla ICA-butiker med hjälp av ditt bankkort och din kortkod.

Öppna upp kortet för användning utomlands

I vår app och här på webben kan du bestämma i vilka delar av världen ditt bankkort ska fungera, och under vilka perioder.

* I vissa fall kan den lokala banken ta ut en avgift vid kontantuttag i automat. Vid valutaköp eller uttag på annan bank, post eller växlingskontor med kreditkort kan en avgift tillkomma.

Aktivera Snabbsaldo

För dig som vill ha koll på saldot och har vår app för iPhone eller Android kan aktivera funktionen Snabbsaldo. Då kan du utan att logga in i appen se aktuellt saldo eller disponibelt belopp på ett utvalt konto.

Vi vill värna om miljön

För att spara papper och minska vår påverkan på miljön skickar vi inte ut kontoutdrag med post till våra kunder. 

Du kan alltid se dina kontohändelser 18 månader tillbaka i tiden här på icabanken.se och du kan själv skriva ut dina kontoutdrag för de perioder du önskar.

Uppdatera gärna dina kontaktuppgifter under Min Profil. Om vi har din aktuella e-postadress och ditt mobilnummer, kan vi ytterligare minska på våra pappersutskick och ge dig bästa möjliga service.

 

Ut och resa? Glöm inte att öppna upp kortet 

När du aktiverat ditt kort kan du använda det i butiker och uttagsautomater inom Europa. Begränsningen till detta är satt av säkerhetsskäl.

Ditt bankkort kan givetvis enkelt och när som helst öppnas upp för fler regioner/länder, samt för internetköp utan säkerhetsdosa. Vill du ändra på begränsningarna för var kortet ska fungera kan du göra det här, eller under "Hantera kort" i våra app.

Kom ihåg att regioner utanför Europa är tidsbegränsade till att kunna vara öppna max ett år i taget. Vi rekommenderar att du endast öppnar upp de länder/regioner under den tid du ska vistas där.

Att byta bank

Det är enkelt att byta bank

Våra kunniga rådgivare hjälper dig om du vill byta bank, vardagar 8–20 på 033‑47 47 90. Om du inte redan är kund, kan du bara vänta kvar i luren när du uppmanas att ange lösenord.

Dubbel bonus

Så får du dubbel ICA-bonus

1. Spara, låna, eller försäkra hos oss

2. Betala med ditt ICA-bankkort

› Läs mer om dubbel bonus

Frågor och svar

Har du frågor om ICA Bankens produkter eller tjänster, så kan du hitta svaren på många vanligt förekommande här.

Till Frågor och svar