Frågor och svar om kort
Bankkort Mastercard för barn och unga är kostnadsfritt upp till 21 år. Efter 21 år kostar det 35 kr/mån.
Om du tappat, blivit bestulen eller utsatt för obehörigt användande av ditt bankkort måste du spärra det omgående.
Du kan snabbt och enkelt själv spärra ditt bankkort här på icabanken.se eller direkt vår app, dygnet runt.
Vill du ringa och spärra ditt bankkort, kan du gör det dygnet runt på 033-47 47 90. Följ bara instruktionerna som följer i telefonen.
När du får ett nytt bankkort, kreditkort eller ett bankkort för barn och ungdomar från ICA Banken behöver du aktivera det innan du kan börja använda kortet. Det kan du göra via webben, mobilen eller genom att ringa till oss.
Aktivera ditt bankkort via:
- icabanken.se/aktivera
- ICA Bankens app under menyn "Hantera kort"
Följ sedan bara instruktionerna som följer.
Bra att veta - Du behöver göra ett första köp med ditt nya kort med chip och kortkod innan du kan blippa med kortet.
Du betalar för ditt kort en gång i månaden i efterskott. Det betyder att du betalar för varje månad som du har haft möjlighet att använda ditt kort.
Vill du veta mer om vilka avgifter som gäller för de olika korten, hittar du informationen i vår prislista.
Avgiften dras från det konto som är kopplat till kortet. För Bankkort Plus, som har två konton, dras avgiften från fakturakontot (det konto där köp utanför ICA debiteras).
Vårt bankkort, kreditkort och Bankkort Barn och Ungdom öppet för köp över hela världen. Du behöver alltså inte öppna och stänga regioner för att kortet ska fungera dit du ska resa.
Nej, det gör det inte.
Om du har blivit av med ditt bankkort, eller om någon obehörig har använt kortet ska du genast spärra det.
Reklamera obehöriga transakationer
Skulle du bli debiterad obehöriga transaktioner kan du reklamera dem digitalt via ICA Bankens app. Du kan även reklamera dessa genom att fylla i och skicka in en reklamationsblankett. Reklamationer kan även göras på ej erhållna pengar vid uttagsautomaten, vid dubbeldebiteringar eller om du inte får varor som du har köpt på kortet.
Reklamationerna gäller bara för köp som har dragits från kontot, inte för reservationer. Därför ber vi er invänta eventuell debitering innan ni reklamerar transaktionen.
Reklamera digitalt i vår app
Om du vill göra reklamationen digitalt, kan du idag bara göra det i ICA Bankens app. Logga in i appen och gå till Hantera kort som du hittar i menyn högst upp till höger när du loggat in. Starta sedan reklamationen genom att klicka på Reklamera kortköp.
Reklamera via blankett
Reklamationsblankett för obehöriga transaktioner (pdf)
Fyll i alla uppgifter utom datum och underskrift i din dator. Skriv sedan ut dokumentet, och signera med datum och underskrift för hand. Skicka in blanketten till:
ICA Banken
Reklamationer
504 82 BORÅS
De rosa ICA-korten kan endast användas på ICA, antingen för betalning eller som enbart bonuskort. För varje krona av poänggrundande inköp inom ICA får du en stammispoäng.
ICA Bankens bankkort kan du betala med över hela världen, där Mastercard accepteras. Precis som med ICAs rosa kort får du för varje krona av poänggrundande inköp får du en stammispoäng du handlar på ICA.
Har du vårt kreditkort, Bankkort Plus får du en faktura på alla köp du gör utanför ICA.
Ansök om ett bankkort och när du fått ditt nya bankkort, ringer du oss på 033-47 47 90 så hjälper vi dig att avsluta ditt ICA-kort. Vi har öppet vardagar 8–20 och helger 10–15.
Saldot på ditt ICA-kort förs inte automatiskt över till ditt nya bankkort.
Bra att veta - Med ICA Bankens bankkort har du möjlighet att få dubbel bonus på dina köp på ICA och Apotek Hjärtat om du också sätter in din lön, CSN eller pension hos oss.
ICA Banken tar ut ett växlingspåslag på 1,65 % när man använder vårt bankkort, kreditkort eller Bankkort Barn och Ungdom utomlands.
Kursen sätts av Mastercard och som kund kan du i utlandet ibland få välja ifall köpet ska debiteras direkt i svenska kronor. I dessa fall är det säljstället/ägaren av uttagsautomaten som sköter växlingen och inte Mastercard. Du ska alltid kunna begära att få ditt köp debiterat i den lokala valutan och därigenom låta MasterCard sköta växlingen.
Vi tar ingen uttagsavgift* inom i EU när du tar ut Euro i en uttagsautomat. Tar du ut någon annan valuta än Euro inom EU eller gör automatuttag i resten av världen tar vi en uttagsavgift på 20 kr.
Läs mer om att köpa resa och trygghet och ekonomi på resan
*I vissa fall kan den lokala banken ta ut en avgift vid kontantuttag i automat utomlands.