Bild på en man som talar i en mobiltelefon

Bedrägeri via telefon

Ett av de vanligaste bedrägerierna är att bedragarna ringer upp på den fasta telefonen eller mobilen och utger sig för att ringa från t.ex. en bank, företag eller myndighet. Denna typ av bedrägeri kallas för vishing och spoofing. Här berättar vi mer hur de kan gå till och vad du kan göra för skydda dig.

Vad är vishing och spoofing?

Vishing är ett begrepp där bedrägeriet sker genom ett en personer ringer upp på din telefon och utger sig för att ringa från t.ex en bank, företag eller myndighet med målet att försöka lura av dig personliga uppgifter, koder och i slutändan oftast även pengar. Bedragaren låter ofta professionell och mycket övertygande i vad de säger och påstår.

Numret de ringer från kan till och med överensstämma med bankens, företagets eller myndighetens egna nummer. Denna metod där bedragrna använder sig av en teknik som gör att telefonnumret de ringer från ser ut att vara samma som en seriös aktörs telefonnummer, kallas för spoofing.

Så här kan ett bedrägeri via telefon gå till

  • Om du blir uppringd är det ofta väldigt brådskande, detta gör de främst för att skapa stress hos dig. I stressade situationer är lättare som utsatt att lämna ut uppgifter till bedragaren.
  • Bedragaren är ofta väldigt påläst för att skapa förtroende och det är vanligt att de känner till olika personuppgifter som exempelvis personnummer. De är väldigt skickliga att få dig att lämna ut uppgifter och sedan använda dessa i samtalet för att skapa ytterligare förtroende.
  • Syftet är ofta att få dig utsatt att använda sitt Mobila BankID eller säkerhetsdosa, lämna ifrån sig koder, kortnummer alternativt på uppdrag av personen utföra vissa uppdrag, exempelvis en överföring eller ett köp med hjälp av Mobilt BankID.

Bild på en man som håller i en mobiltelfon med en varningstriangel ovanför

Varningssignaler att reagera på om du blir uppringd

  • Det är ofta brådskande.
  • Du uppges vara utsatt för ett pågående bedrägeri och pengar behöver skyddas.
  • De vill installera ett program på din dator eller mobiltelefon.
  • De säger att du har en obetald skuld som behöver betalas.
  • De säger att du har betalt för mycket för en tjänst och ska få pengar tillbaka.
  • Personen vill att du använder ditt Mobila BankID, alternativt lämnar ifrån dig uppgifter från din säkerhetsdosa.
  • Vanligt förekommande är att uppringaren vill koppla dig till den bank du uppgivit att du har.

Så kan du skydda dig mot bedrägeri via telefon

  • Använd aldrig Mobilt BankID eller säkerhetsdosa på uppdrag av någon för dig okänd person, särskilt om du inte själv initierat kontakten.
  • Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Om du blir kontaktad av någon bank eller företag, lägg på eller be om att få ringa upp. Ta reda på telefonnummer till banken eller företaget själv och ring inte upp ett nummer som uppringaren anger.
  • Lita inte på att det nummer som står på telefonen är korrekt. Det finns sätt att förfalska vilket telefonnummer som visas hos mottagaren. Enda gången du kan vara säker är om du själv slår telefonnumret.
  • Lita inte på den som kontaktar dig, bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på internet för att lura dig.
  • Om du misstänker att du är utsatt och uppgett dina bank eller personuppgifter, kontakta banken omedelbart.

Mer om bedrägarier

Du kan läsa mer om olika typer bedrägarier på vår sida Säkerhet och bedrägerier, samt besök gärna sajten Svårlurad.se som är ett gemensamt initiativ mot bedrägerier från Sveriges banker.

Vi har även skrivit en artikel om hur bedrägeri via sms går till och hur du kan skydda dig om du skulle bli utsatt för det.

Dela