Bedrägeri via sms
Bedrägeri via sms
I dagens digitala värld är våra mobiltelefoner något som bedragarna utnyttjar för att lura till sig uppgifter om bankkonton eller andra uppgifter. Bedrägerier via sms kallas för Smishing och här går vi igenom hur de kan gå till och hur du skyddar dig.
Vad är Smishing?
Smishing är en sammansättning av sms och phishing. Det innebär att bedragarna försöker lura till sig uppgifter till bankkonton eller andra värdefulla privata uppgifter genom att skicka sms för att få dig att agera.
Det går oftast till så att bedragarna lurar dig mobiltelefonanvändare genom att använda sig av en teknik som gör att ett sms ser ut att komma från seriös avsändare, till exempel ICA Banken. Det värsta är att bedragarnas sms oftast hamnar i samma sms-konversation som den seriösa avsändarens sms, om man haft en sådan med företaget.
Så här kan ett bedrägeri via sms gå till
Du får ett sms som ser ut att komma från till exempel ICA Banken, där du informeras om att ditt konto drabbats av obehöriga transaktioner eller liknande. I sms:et uppmanas du ofta att ringa ett nummer eller klicka på en länk för att agera på informationen.
Nu är det viktigt att du inte gör något förhastat!
- Får du ett sms med någon form av uppmaning med en länk eller telefonnummer ska du vara extra uppmärksam. Detta är extra viktigt om du inte har något pågående ärende med oss, som till exempel en pågående ansökan eller något annat där du väntar på ett svar från oss.
- Öppna själv en webbläsare och skriv in vår webbadress icabanken.se och logga in på internetbanken eller logga in i vår app för att se om du fått något meddelande från oss. Har du inte fått något meddelande, radera sms:et.
- Är du det minsta osäker! Kontakta kundservice på vårt ordinarie telefonnummer som är 033-47 47 90 genom att själv slå numret. Även om du inte är osäker är det bra att kontakta kundservice och informera oss om att du fått ett sms som kan vara ett försök till bedrägeri.
Tips! Om du fått ett sms som är ett försök till bedrägeri kan du vidarebefordra sms:et till nummer 7726. Det är ett kortnummer som de svenska teleopratörerna har gemensamt som man kan anmäla ett misstänkt sms-bedrägeri till.
Andra exempel på bedrägeri via sms
Det kan också gå till så att du ombeds betala en fraktavgift för ett paket. För att kunna verifiera eller spåra detta paket, ska man klicka på en länk som leder vidare till en falsk hemsida. Hemsidan är ofta mycket välgjord och känns trovärdig. Där uppmanas mottagaren att uppge privata och känsliga uppgifter, eller uppmanas att betala ytterligare en avgift.
Det är väldigt ovanligt att man ska betala en fraktavgift eller likande i efterhand efter onlineköp eftersom fraktavgiften oftast betalas i samband med köpet.
Det kan förekomma att du i efterhand behöver betala en tullavgift för vissa typer av köp från utlandet. Har du gjort ett sådant köp och fått sms om att tullavgift ska betalas, besök gärna själv fraktföretagets webbsida för att läsa mer hur du gör istället för att klicka på en länk i sms:et.
Varningssignaler att reagera på
- Du får ett sms du inte förväntar dig där det krävs en motprestation. Exempelvis fylla i personuppgifter
- Det finns en länk som du ska trycka på.
- Telefonnumret är ett privat telefonnummer
- Stavfel och konstiga formuleringar
- Det är ofta brådskande och kräver omedelbar respons
- Låter det för bra för att vara sant så är det troligtvis så
Så skyddar du dig mot smishing
- Klicka aldrig på en länk i ett sms du inte förväntat dig att få.
- Använd aldrig säkerhetsdosa eller Mobilt BankID på uppdrag av någon för dig okänd person. Särskilt om inte du initierat kontakten.
- Om meddelandet exempelvis påstås komma från en myndighet eller företag, ring dem och stäm av om de är de som skickat ut meddelandet. Ring inte telefonnummer som framgår i sms:et utan ta reda på telefonnumret själv.
- Om du misstänker att du svarat på ett meddelande och uppgett dina bankuppgifter, spärra genast ditt bankkort och kontakta banken omedelbart.
Mer om bedrägarier
Du kan läsa mer om olika typer bedrägarier på vår sida Säkerhet och bedrägerier, samt besök gärna sajten Svårlurad.se som är ett gemensamt initiativ mot bedrägerier från Sveriges banker.
Vi har även skrivit en artikel om hur bedrägeri via telefon går till och hur du kan skydda dig om du skulle bli utsatt för det.