Kortinställningar och smarta funktioner

Korthantering

Kortinställningar

Med vårt bankkort, kreditkort och vårt bankkort för barn och ungdomar följer flera smarta funktioner och inställningar.

Här hittar du information hur du hanterar ditt kort hos ICA Banken och vad du själv kan göra med ditt kort, utan att ringa kundservice.

Om du upptäckt obehöriga transaktioner på ditt kort ska du spärra kortet och göra en kortreklamation.

Detta kan du göra:

  • Aktivera kort
  • Spärra kort
  • Beställa nytt kort
  • Ansluta kortet till Apple Pay eller Samsung Pay
  • Öppna och stänga kortet för internetköp utan signering med Mobilt BankID
  • Ta reda på kortkoden om du glömt den
  • Låsa upp en låst kortkod

Hantera kort

Aktivera kort

Ett nytt kort från oss behövs aktiveras innan det går att använda. Det kan du göra på tre sätt.

  1. Logga in och aktivera kortet här
  2. I appen kan du aktivera kortet under Hantera kort
  3. Via kundservice på 033-47 47 90

Spärra kort

Om du måste spärra ditt kort, kan du gör det dygnet runt på tre sätt:

  1. Logga in och spärra kortet direkt
  2. I appen kan spärra ditt kort under Hantera kort
  3. Via telefon på 033-47 47 90

Smarta funktioner

Så tar du reda på din kortkod

Du som inte kommer ihåg din kortkod, kan själv ta reda på den så här enkelt:

  • Du behöver ha Mobilt BankID för att kunna visa kortkoden.
  • Logga och gå till sidan Hantera kort för att ta reda på din kortkod med hjälp av ditt Mobila BankID. Du kan även ta reda på kortkoden under "Hantera kort" i appen.

Så låser du upp en låst kortkod

Om du låst din kortkod genom att du slagit fel kod för många gånger och har kvar ditt kort. Då kan du med hjälp av Mobilt BankID låsa upp den.

Så enkelt låser du upp kortkoden

  1. Starta upplåsningen genom att logga in och gå till sidan Hantera kort på internetbanken eller gör det under "Hantera kort" i appen.
  2. Memorera din kortkod.
  3. Gå till en uttagsautomat och slutför upplåsningen genom slå din rätta kortkod och ta ut pengar eller ta ett kontoutdrag.
  4. Klart!

Beställa ett nytt kort

Bra att veta - Om du av någon anledning byter ut ditt nuvarande bankkort innan giltighetstiden gått ut är detta förenat med en administrativ avgift på 100 kr. Avgiften debiteras ditt kortkonto (fakturakontot för Bankkort Plus) i samband med ombeställningen.

Du kan enkelt beställa ett nytt kort här på icabanken.se eller i vår app. För att göra det behöver du vara inloggad.

Beställ nytt kort

Om du har ett rosa ICA-kort med betalfunktion, så beställer du ett nytt kort på ICA.se

 

Öppna/stänga kort

Våra kort är öppna för kunna användas över hela världen. Den enda inställning du kan göra är att öppna och stänga kortet för internetköp utan signering med Mobilt BankID.

Att tänka på - Väljer du att betala med ditt kort i en webbutik som inte erbjuder en säker signering av köpet via Mastercard ID Check, var extra försiktig och kontrollera butiken noga innan du betalar med ditt kort.


Blippa dina köp

Med ICA Bankens bankkort, kreditkort och vårt bankkort för barn och ungdomar kan du blippa köp på ICA och Apotek Hjärtat upp till 500 kr, utan att slå din kortkod. I andra butiker är gränsen för blippa utan kod 400 kr.

En medarbetare på kundservice - Kontakta oss så hjälper vi dig

Vi hjälper dig om du har några frågor alla vardagar 8–20 och helger 10–15.


Tips!
Nu kan du chatta med oss. Fler kontaktvägar finns på vår sida för kundservice.

Chatta med oss!

Frågor & svar