Hur betalar jag en räkning från internetbanken eller appen?

Betala räkning från internetbanken:

Du kan registrera bankgiro- eller plusgirobetalning via hemsidan/internetbanken genom att följa dessa steg:

  1. Logga in på icabanken.se.
  2. Klicka på Betala & överföra i menyn till vänster.
  3. Bocka i Betala räkning högst upp.
  4. Välj från vilket konto pengarna ska dras genom rullistan du får fram när du klickar på Från.
  5. Tryck på Till och välj en mottagare ur mottagarlistan eller lägg till en ny mottagare genom klicka på Ange ny mottagare.
  6. Ange bankgiro- eller plusgironumret. Om du fyllt i ett existerande nummer kommer företagets namn upp.
  7. Om du vill spara mottagaruppgifterna för framtiden, bocka i Spara i mottagarlista. Du kan då ändra vilket namn som visas i mottagarlistan.
  8. Tryck på Klar.
  9. Ange belopp och datum. Lämnas datumfältet tomt föreslås närmast möjliga datum.
  10. Fyll i relevanta rutor, exempelvis OCR-nummer om företaget använder sig av det. Kontrollera fakturan för instruktioner eller kontakta företaget vid osäkerhet.
  11. Du kan också fylla i en eventuell text som ska synas på ditt eget kontoutdrag vid Text på eget kontoutdrag.
  12. Tryck på Spara och lägg till fler.
  13. Uppdraget hamnar under Uppdrag att signera längre ner på sidan.
  14. Du kan lägga till fler betalningar, ändra betalningen genom att trycka på pennan, eller ta bort den genom att klicka på soptunnan.
  15. När du är klar, signera uppdraget.

Betala räkning från appen:

Du kan registrera bankgiro- eller plusgirobetalning via appen genom att följa dessa steg:

  1. Logga in med någon av de valbara säkerhetslösningarna.
  2. Tryck på fliken Betala eller på plustecknet och välj Ny räkning.
  3. Välj från vilket konto pengarna ska dras och till vilken mottagare pengarna ska skickas. Lägg till en ny mottagare genom att klicka på Till-knappen och sedan plustecknet i det övre högra hörnet. Du kan också välja bland tidigare sparade mottagare.
  4. Välj belopp och datum. Närmast möjliga datum är förvalt.
  5. Fyll i OCR-nummer eller meddelande och eventuell text som ska synas på ditt kontoutdrag.
  6. Tryck på Spara om du vill signera direkt eller Spara och lägg till en ny om du vill lägga till fler för signering.
  7. För att signera uppdraget, tryck på Signera och använd någon av de valbara säkerhetslösningarna.