Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse, följa upp hur webbsidan används, samt för att stödja vår marknadsföring. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Ok

Allt vanligare med bedrägerier

Bedrägerier på på webben och via sociala medier blir allt vanligare
Bedrägerier på på webben och via sociala medier blir allt vanligare Bedrägerier på på webben och via sociala medier blir allt vanligare

Är du förälder och har barn

Se polisens film om att det blivit vanligt att unga personer ställer upp och agerar penningmålvakter, vilket kan innebära att de gör sig skyldiga till penningtvätt. Är barnet under 18 år och döms för penningtvätt, är det föräldrarna som blir återbetalningsskyldiga.

Se polisens filmklipp hur du kan hålla koll:

Bra att tänka på

  • Använd bara våra rekommenderade säkerhetslösningar
  • Var försiktig med att öppna och klicka på filer och länkar i e-postbrev eller sms som du inte förväntat dig att få
  • Lämna ALDRIG ut dina koder, lösenord eller kortnummer, varken på telefon, i chattar eller via e-post
  • Tänk på att inte lämna ifrån dig ditt bankkort i miljöer där du inte kan ha uppsikt över kortet

Bedragarna hittar ständigt nya metoder för att lura till sig uppgifter och därför är det viktigt att tänka på att aldrig lämna ut dina personliga uppgifter, som t.ex. koder, lösenord eller kortnummer. Idag har det också blivit vanligare att unga personer omedvetet eller medvetet agerar penningmålvakter.

Bedrägerier i sociala medier

På Facebook är det vanligt att bedragaren skapar en profil med ett namn som ska låta trovärdigt. I ICA Bankens fall har vi tidigare upptäckt att någon skapat profilen ”ICA Bankens Säkerhetschef” eller ”ICA Bankens Säkerhetsavdelning” och använt vår logga och kopierat text och info från vår officiella Facebookprofil. Sedan har den falska profilen skickat vänförfrågningar till personer som antingen gillar ICA Banken på Facebook eller som på något annat sätt har anknytning till ICA Banken.

Om man blivit vän med den falska profilen har de i flera fall försökt kontakta en via Messenger och sedan försökt lura av användaren på uppgifter om dennes Mobila BankID eller andra inloggningsuppgifter.

E-postbedrägerier

Ett annat populärt sätt som bedragarna använder sig av är falska e-postbrev, även kallad phishing. Dessa kan vara skrivna med både bra och dålig svenska och vara svåra att se om de är falska eller riktiga.

Om du inte anmält dig till e-postutskick ska du alltid vara extra försiktig innan du öppnar och klickar på något i brevet.

Börja med att kontrolla avsändarens e-postadress. Ofta gömmer det sig en konstig e-postadress som kanske inte har något att göra med banken eller det företag som du tror att du fått e-post ifrån.

Ett annat tips är att hålla muspekaren över en länk eller knapp som de vill att man ska klicka på. I många e-postsystem kan man då se vart länken går. Om den inte går till företaget som skickat e-postbrevet ska du slänga brevet på en gång.
Om man klickat på en länk i ett e-postbrev som går till en fejkad sida, kan det finnas en risk för att webbsidan smittar din dator eller enhet du surfar på med skadligt virus.

Telefonbedrägeri

Telefonbedrägerier är något som fortfarande är vanligt och ett av de vanligaste är att bedragaren säger sig ringa från Microsoft. De talar ofta engelska och brukar vara väldigt påstridiga. Det bedragaren brukar säga är att din dator drabbats av virus eller att den saknar antivirusprogram. Bedragaren brukar i sin tur erbjuda sin hjälp att lösa detta mot en summa pengar. Ofta hotar de även med att låsa din dator om du inte gör som de säger. Bästa rådet är bara att lägga på!

Bluff-sms

Det också vanligt med bluff-sms som säger att du kanske vunnit pengar eller presentcheckar på t.ex. ICA och att du uppmanas klicka på en länk i sms:et. Sedan försöker de ofta lura av dig dina kontouppgifter. Ett annat exempel kan vara att man fått ett sms om att man har ett visst belopp på ett konto och att man måste klicka på en länk i sms:et för aktivera kontot för att få tillgång till pengarna. Det finns otaliga varianter av bluff-sms.

Får du ett sms som du inte förväntat dig att få, kontakta företaget som skickat det om det framgår av sms:et och kolla med dem om de gjort ett sms-utskick.

Lämna ALDRIG ut några personliga uppgifter

När det gäller banker och finansbolag ska du aldrig någonsin lämna ut dina lösenord, kortnummer eller koder till någon. Vi som bank begär aldrig ut känslig information genom att kontakta dig via sociala media, e-post eller genom att ringa upp dig om du inte själv initierat kontakten.

Prenumerationer

På internet finns det många testerbjudanden, marknadsundersökningar och tävlingar. De finns ofta som annonser eller inlägg i sociala medier som Facebook. När du klickar på en länk kan du bli ombedd att svara på olika sorters frågor och uppge dina kortuppgifter i utbyte mot att du får en billig produkt eller får delta i en utlottning. Detta kan leda till att du blir abonnemangskund och att det dras pengar från ditt konto vilket i vissa fall inte är reklamerbart via banken.

Var extra uppmärksam på gratiserbjudanden, erbjudanden om att utföra olika tester och prova värderingstjänster. Där förekommer ofta bluffar där konsumenter luras in i snåriga avtal.

Är du förälder och har barn

Se polisens film om att det blivit vanligt att unga personer ställer upp och agerar penningmålvakter, vilket kan innebära att de gör sig skyldiga till penningtvätt. Är barnet under 18 år och döms för penningtvätt, är det föräldrarna som blir återbetalningsskyldiga.

Se polisens filmklipp hur du kan hålla koll:

Bra att tänka på

  • Använd bara våra rekommenderade säkerhetslösningar
  • Var försiktig med att öppna och klicka på filer och länkar i e-postbrev eller sms som du inte förväntat dig att få
  • Lämna ALDRIG ut dina koder, lösenord eller kortnummer, varken på telefon, i chattar eller via e-post
  • Tänk på att inte lämna ifrån dig ditt bankkort i miljöer där du inte kan ha uppsikt över kortet
Artikeln publicerad 2019-03-28

Fler nyheter


Bedrägerier på på webben och via sociala medier blir allt vanligare
Information 2019-03-28

Allt vanligare med bedrägerier

Bedragarna hittar ständigt nya metoder för att lura till sig uppgifter och därför är det viktigt att tänka på att aldrig lämna ut dina personliga uppgifter, som t.ex. koder, lösenord eller kortnummer. Idag har det också blivit vanligare att unga personer omedvetet eller medvetet agerar penningmålvakter.

› Minska risken att bli lurad av bedragare
Man som talar i mobilen
Information 2019-03-01

Varning för falska telefonsamtal

Den senaste tiden har det förekommit att kunder blivit uppringda av bedragare som använder vårt telefonnummer 033-47 47 90, vilket gett intrycket att det är vi som ringt dem. De vill ofta att du lämnar ut koder eller loggar in med Mobilt BankID eller någon annan säkerhetslösning som vi har.

› Mer om de allt vanligare telefonibedrägerierna
En dator som visar en webbsida hos skatteverket inför deklarationen.
Information 2019-02-22

Dags att deklarera

Den 19 mars öppnar möjligheten att börja deklarera. Om du ska få tillbaka på skatten och inte gjort några ändringar, så är det möjligt att få skattepengarna innan påsk. Här är lite viktiga datum som är bra att hålla koll på, både för den som få tillbaka och betala.

› Läs mer om vilka datum som gäller inför årets deklaration
Artikelbild
Information 2019-01-08

Information om årsbeskeden

I ICA Bankens hållbarhetsarbete ingår att minska antalet brevutskick. Det innebär att du får ditt årsbesked presenterat digitalt på internetbanken.

› Så hittar du ditt årsbesked
Dator som visar en webbsida hos ICA Banken
Information 2019-01-02

ICA Banken ändrar utlåningsräntorna

Med anledning av Riksbankens beslut om att reporäntan höjs med 0,25 % till -0,25 % och ändrade marknadsräntor så kommer ICA Banken att justera flera av våra utlåningsräntor.

› Läs mer om ränteförändringen