Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse, följa upp hur webbsidan används, samt för att stödja vår marknadsföring. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Ok
2017-02-15

Allt vanligare med bedrägerier

Bedrägerier i sociala medier allt vanliga
Bedrägerier i sociala medier allt vanliga Bedrägerier på sociala medier blir allt vanligare

Bra att tänka på

  • Använd bara våra rekommenderade säkerhetslösningar
  • Var försiktig med att öppna och klicka på filer och länkar i e-postbrev eller sms som du inte förväntat dig att få
  • Lämna ALDRIG ut dina koder, lösenord eller kortnummer, varken på telefon, i chattar eller via e-post
  • Tänk på att inte lämna ifrån dig ditt bankkort i miljöer där du inte kan ha uppsikt över kortet

Bedragarna hittar ständigt nya metoder för att lura till sig uppgifter och därför är det viktigt att tänka på att aldrig lämna ut dina personliga uppgifter, som t.ex. koder, lösenord eller kortnummer. Bedrägerierna på webben ökar, men telefonbedrägerier och bluff-sms är fortfarande väldigt vanliga.

Bedrägerier i sociala medier

På Facebook är det vanligt att bedragaren skapar en profil med ett namn som ska låta trovärdigt. I ICA Bankens fall har vi vid några tillfällen upptäckt att någon skapat profilen ”ICA Bankens Säkerhetschef” eller ”ICA Bankens Säkerhetsavdelning” och använt vår logga och kopierat text och info från vår officiella Facebookprofil. Sedan har den falska profilen skickat vänförfrågningar till personer som antingen gillar ICA Banken på Facebook eller som på något annat sätt har anknytning till ICA Banken.

Om man blivit vän med den falska profilen har de i flera fall försökt kontakta en via Messenger och sedan försökt lura av användaren på uppgifter om dennes Mobila BankID eller andra inloggningsuppgifter.

E-postbedrägerier

Ett annat populärt sätt som bedragarna använder sig av är falska e-postbrev, även kallad phishing. Dessa kan vara skrivna med både bra och dålig svenska och vara svåra att se om de är falska eller riktiga.

Om du inte anmält dig till e-postutskick ska du alltid vara extra försiktig innan du öppnar och klickar på något i brevet.

Börja med att kontrolla avsändarens e-postadress. Ofta gömmer det sig en konstig e-postadress som kanske inte har något att göra med banken eller det företag som du tror att du fått e-post ifrån.

Ett annat tips är att hålla muspekaren över en länk eller knapp som de vill att man ska klicka på. I många e-postsystem kan man då se vart länken går. Om den inte går till företaget som skickat e-postbrevet ska du slänga brevet på en gång.
Om man klickat på en länk i ett e-postbrev som går till en fejkad sida, kan det finnas en risk för att webbsidan smittar din dator eller enhet du surfar på med skadligt virus.

Telefonbedrägeri

Telefonbedrägerier är något som fortfarande är vanligt och ett av de vanligaste är att bedragaren säger sig ringa från Microsoft. De talar ofta engelska och brukar vara väldigt påstridiga. Det bedragaren brukar säga är att din dator drabbats av virus eller att den saknar antivirusprogram. Bedragaren brukar i sin tur erbjuda sin hjälp att lösa detta mot en summa pengar. Ofta hotar de även med att låsa din dator om du inte gör som de säger. Bästa rådet är bara att lägga på!

Bluff-sms

Det också vanligt med bluff-sms som säger att du kanske vunnit pengar eller presentcheckar på t.ex. ICA och att du uppmanas klicka på en länk i sms:et. Sedan försöker de ofta lura av dig dina kontouppgifter. Ett annat exempel kan vara att man fått ett sms om att man har ett visst belopp på ett konto och att man måste klicka på en länk i sms:et för aktivera kontot för att få tillgång till pengarna. Det finns otaliga varianter av bluff-sms.

Får du ett sms som du inte förväntat dig att få, kontakta företaget som skickat det om det framgår av sms:et och kolla med dem om de gjort ett sms-utskick.

Lämna ALDRIG ut några personliga uppgifter

När det gäller banker och finansbolag ska du aldrig någonsin lämna ut dina lösenord, kortnummer eller koder till någon. Vi som bank begär aldrig ut känslig information genom att kontakta dig via sociala media, e-post eller genom att ringa upp dig om du inte själv initierat kontakten.

Prenumerationer

På internet finns det många testerbjudanden, marknadsundersökningar och tävlingar. De finns ofta som annonser eller inlägg i sociala medier som Facebook. När du klickar på en länk kan du bli ombedd att svara på olika sorters frågor och uppge dina kortuppgifter i utbyte mot att du får en billig produkt eller får delta i en utlottning. Detta kan leda till att du blir abonnemangskund och att det dras pengar från ditt konto vilket i vissa fall inte är reklamerbart via banken.

Var extra uppmärksam på gratiserbjudanden, erbjudanden om att utföra olika tester och prova värderingstjänster. Där förekommer ofta bluffar där konsumenter luras in i snåriga avtal.

Bra att tänka på

  • Använd bara våra rekommenderade säkerhetslösningar
  • Var försiktig med att öppna och klicka på filer och länkar i e-postbrev eller sms som du inte förväntat dig att få
  • Lämna ALDRIG ut dina koder, lösenord eller kortnummer, varken på telefon, i chattar eller via e-post
  • Tänk på att inte lämna ifrån dig ditt bankkort i miljöer där du inte kan ha uppsikt över kortet

Fler nyheter


ICA Försäkring - ett varuhus fyllt med försäkringar
Information 2018-05-24

En titt in i vårt varuhus med försäkringar

I slutet på 2015 startades vårt dotterbolag ICA Försäkring och sedan starten har både utbudet av försäkringar och antalet kunder ökat i stadig takt. Idag erbjuder vi genom ICA Försäkring flera olika typer av försäkringar och här får du en inblick i det nu rätt stora utbudet.

› Kliv in och ta en titt på vad ICA Försäkring kan erbjuda
Snart blir det lättare att överföra pengar mellan egna konton i appen
Information 2018-04-30

Ni gav oss idéer och detta blev resultatet

I slutet på mars gick vi ut med en fråga till de som använder ICA Bankens app, där vi gärna ville få in förslag och idéer som kan göra den ännu bättre. Det var ingen brist på engagemang och varje dag som förslagslådan var öppen trillade det in en strid ström av förslag.

› Detta förslag gick segrande ut bland idéerna
Nya Dataskyddsförordningen GDPR blir en lag inom hela EU
Information 2018-04-13

Nu stärks skyddet kring personuppgifter

Den 25 maj 2018 träder den nya dataskyddsförordningen i kraft, även kallad GDPR. Den nya förordningen gäller i hela EU och syftar till att stärka skyddet för den enskilda individen vid behandling av personuppgifter.

› Läs mer om den nya Dataskyddsförordningen
Artikelbild
Information 2018-04-12

Varning för falska telefonsamtal

Den senaste tiden har det förekommit att kunder blivit uppringda av bedragare som påstår sig komma från banken eller polisen. De vill att du lämnar ut koder eller loggar in med Mobilt BankID, så att de kan komma åt dina pengar.

› Mer om bedrägeriförsöket
Blippa på ICA
Information 2018-03-12

Förändring av beloppsgränsen för blipp

Det har nu gått ett par år sedan vi på ICA Banken bytte ut alla våra kort och införde möjligheten för våra kunder att kunna blippa sina köp. ICA var först i Sverige med detta och den nya tekniken för kontaktlösa betalningar har med åren gjort att fler och fler väljer det snabba sättet att betala och nu gör vi en justering av beloppsgränsen.

› Mer om förändringen av beloppsgränsen för blipp