Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse, följa upp hur webbsidan används, samt för att stödja vår marknadsföring. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Ok
2017-02-15

Allt vanligare med bedrägerier

Bedrägerier i sociala medier allt vanliga
Bedrägerier i sociala medier allt vanliga Bedrägerier på sociala medier blir allt vanligare

Bra att tänka på

  • Använd bara våra rekommenderade säkerhetslösningar
  • Var försiktig med att öppna och klicka på filer och länkar i e-postbrev eller sms som du inte förväntat dig att få
  • Lämna ALDRIG ut dina koder, lösenord eller kortnummer, varken på telefon, i chattar eller via e-post
  • Tänk på att inte lämna ifrån dig ditt bankkort i miljöer där du inte kan ha uppsikt över kortet

Bedragarna hittar ständigt nya metoder för att lura till sig uppgifter och därför är det viktigt att tänka på att aldrig lämna ut dina personliga uppgifter, som t.ex. koder, lösenord eller kortnummer. Bedrägerierna på webben ökar, men telefonbedrägerier och bluff-sms är fortfarande väldigt vanliga.

Bedrägerier i sociala medier

På Facebook är det vanligt att bedragaren skapar en profil med ett namn som ska låta trovärdigt. I ICA Bankens fall har vi vid några tillfällen upptäckt att någon skapat profilen ”ICA Bankens Säkerhetschef” eller ”ICA Bankens Säkerhetsavdelning” och använt vår logga och kopierat text och info från vår officiella Facebookprofil. Sedan har den falska profilen skickat vänförfrågningar till personer som antingen gillar ICA Banken på Facebook eller som på något annat sätt har anknytning till ICA Banken.

Om man blivit vän med den falska profilen har de i flera fall försökt kontakta en via Messenger och sedan försökt lura av användaren på uppgifter om dennes Mobila BankID eller andra inloggningsuppgifter.

E-postbedrägerier

Ett annat populärt sätt som bedragarna använder sig av är falska e-postbrev, även kallad phishing. Dessa kan vara skrivna med både bra och dålig svenska och vara svåra att se om de är falska eller riktiga.

Om du inte anmält dig till e-postutskick ska du alltid vara extra försiktig innan du öppnar och klickar på något i brevet.

Börja med att kontrolla avsändarens e-postadress. Ofta gömmer det sig en konstig e-postadress som kanske inte har något att göra med banken eller det företag som du tror att du fått e-post ifrån.

Ett annat tips är att hålla muspekaren över en länk eller knapp som de vill att man ska klicka på. I många e-postsystem kan man då se vart länken går. Om den inte går till företaget som skickat e-postbrevet ska du slänga brevet på en gång.
Om man klickat på en länk i ett e-postbrev som går till en fejkad sida, kan det finnas en risk för att webbsidan smittar din dator eller enhet du surfar på med skadligt virus.

Telefonbedrägeri

Telefonbedrägerier är något som fortfarande är vanligt och ett av de vanligaste är att bedragaren säger sig ringa från Microsoft. De talar ofta engelska och brukar vara väldigt påstridiga. Det bedragaren brukar säga är att din dator drabbats av virus eller att den saknar antivirusprogram. Bedragaren brukar i sin tur erbjuda sin hjälp att lösa detta mot en summa pengar. Ofta hotar de även med att låsa din dator om du inte gör som de säger. Bästa rådet är bara att lägga på!

Bluff-sms

Det också vanligt med bluff-sms som säger att du kanske vunnit pengar eller presentcheckar på t.ex. ICA och att du uppmanas klicka på en länk i sms:et. Sedan försöker de ofta lura av dig dina kontouppgifter. Ett annat exempel kan vara att man fått ett sms om att man har ett visst belopp på ett konto och att man måste klicka på en länk i sms:et för aktivera kontot för att få tillgång till pengarna. Det finns otaliga varianter av bluff-sms.

Får du ett sms som du inte förväntat dig att få, kontakta företaget som skickat det om det framgår av sms:et och kolla med dem om de gjort ett sms-utskick.

Lämna ALDRIG ut några personliga uppgifter

När det gäller banker och finansbolag ska du aldrig någonsin lämna ut dina lösenord, kortnummer eller koder till någon. Vi som bank begär aldrig ut känslig information genom att kontakta dig via sociala media, e-post eller genom att ringa upp dig om du inte själv initierat kontakten.

Prenumerationer

På internet finns det många testerbjudanden, marknadsundersökningar och tävlingar. De finns ofta som annonser eller inlägg i sociala medier som Facebook. När du klickar på en länk kan du bli ombedd att svara på olika sorters frågor och uppge dina kortuppgifter i utbyte mot att du får en billig produkt eller får delta i en utlottning. Detta kan leda till att du blir abonnemangskund och att det dras pengar från ditt konto vilket i vissa fall inte är reklamerbart via banken.

Var extra uppmärksam på gratiserbjudanden, erbjudanden om att utföra olika tester och prova värderingstjänster. Där förekommer ofta bluffar där konsumenter luras in i snåriga avtal.

Bra att tänka på

  • Använd bara våra rekommenderade säkerhetslösningar
  • Var försiktig med att öppna och klicka på filer och länkar i e-postbrev eller sms som du inte förväntat dig att få
  • Lämna ALDRIG ut dina koder, lösenord eller kortnummer, varken på telefon, i chattar eller via e-post
  • Tänk på att inte lämna ifrån dig ditt bankkort i miljöer där du inte kan ha uppsikt över kortet

Fler nyheter


Årets nöjdaste kunder för privatlån
Information 2018-12-10

Mest nöjda privatlånekunderna

ICA Banken kan nu stolt säga att vi har de nöjdaste privatlånekunderna 2018. Detta efter att kunderna fått säga sitt i Svenskt Kvalitetsindex (SKI) årliga privatlånestudie. Och det känns extra kul eftersom det var första gången vi deltog i privatlånestudien.

› Mer om årets privatlånestudie
Gör dina bankärenden i god tid
Information 2018-12-05

Information inför årsskiftet

Inför årsskiftet finns det en del viktiga datum att förhålla sig till gällande bland annat betalning- och överföringsdagar, fondflytt och orderdagar för att de ska vara gjorda innan årsskiftet.

› Läs vad du bör tänka på inför årsskiftet
Artikelbild
Information 2018-12-04

Varning för falska telefonsamtal

Den senaste tiden har det förekommit att kunder blivit uppringda av bedragare som påstår sig komma från banken. De vill ofta att du lämnar ut koder eller loggar in med Mobilt BankID eller någon annan säkerhetslösning som banken har.

› Mer om de allt vanligare telefonibedrägerierna
Kvinna som arbetar vid dator
Information 2018-11-26

Tips från kundservice

Just nu är det hårt tryck på vår kundservice. Vi har lyssnat lite med våra medarbetare på kundservice vilka frågor många ringer och ber om hjälp om, men där de egentligen kunnat lösa ärendet själv. Ta en titt på detta, så kanske du slipper ringa för att lösa ditt ärende?

› Vanligaste frågorna som du kan lösa själv
Händer som bildar ett hjärta
Information 2018-10-02

Årets kundnöjdhetsmätning från SKI

När 2018 års resultat av SKI kundnöjdhetsmätning presenterades, kunde man urskilja ett trendbrott i den nedåtgående trend i förtroendet kunderna haft de senaste åren för banker generellt. I år vände siffrorna upp för flertalet av bankerna som är med i mätningen.

› Mer om årets kundnöjdhetsmätning från SKI