På icabanken.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Jag förstår

Så fungerar
Mobilt BankID

Med Mobilt BankID kan du legitimera dig hos företag och myndigheter samt utföra dina vanligaste bankärenden utan din säkerhetsdosa och bankkort.

Med Mobilt BankID i din mobila enhet kan du enkelt:

  • Deklarera hos Skatteverket
  • Ansöka om studielån hos CSN
  • Anmäla VAB hos Försäkringskassan
  • Legitimera dig hos svenska myndigheter och företag
  • Logga in och genomföra bankärenden hos oss och andra banker

ICA Banken erbjuder Mobilt BankID

För dig som har ett bankkort, kreditkort eller Bankkort Maestro och har ett svenskt körkort, svenskt pass, svenskt nationellt ID-kort, SISmärkt företags-, tjänste- eller ID-kort är det möjligt att ansöka om Mobilt BankID via ICA Banken. Mobilt BankID är kostnadsfritt via ICA Banken.

Är du under 16 år?

Då krävs medgivande av samtliga förmyndare för att kunna ansöka. Medgivande kan ges i samband med ansökan av ditt bankkort, eller via en separat blankett här

Har du Mobilt BankID från en annan bank?

Då går det utmärkt att använda det även hos oss på ICA Banken. Du kan även använda ett Mobilt BankID som är utfärdat av ICA Banken hos andra banker.

Så ansöker du om Mobilt BankID:

  • Ansök om Mobilt BankID här ovan
  • Kom ihåg att ha säkerhetsdosan och bankkort redo när du ska ansöka
  • Följ instruktionerna
  • Godkänn villkoren
  • Hämta din aktiveringskod hos BankID
  • Ladda ner BankID säkerhetsapp för iPhone, Android eller Windows Phone
  • Starta BankID säkerhetsapp och välj Hämta BankID
  • Ange ditt personnummer och din aktiveringskod i BankID säkerhetsapp
  • Välj en säkerhetskod på 6 siffror i BankID säkerhetsapp
  • Mobilt BankID är nu aktiverat och redo att användas

› FILM: Så här ansöker du om Mobilt BankID

Spärra ett Mobilt BankID

Om du har förlorat en mobil enhet med ett aktivt Mobilt BankID måste du spärra det genom att ringa 033‑47 47 90 eller hantera det direkt på webben. Om du spärrar ett Mobilt BankID kommer du behöva ansöka om ett nytt för att kunna använda Mobilt BankID igen.
› Här hanterar och spärrar du Mobilt BankID

Har du frågor om Mobilt BankID?

Hitta ditt svar bland våra frågor & svar.

Spara din säkerhetsdosa

Efter att du har ansökt om ett Mobilt BankID ska du ändå spara din Säkerhetsdosa. Den behövs för vissa tjänster samt om du ansöker om Mobilt BankID till en annan mobil enhet.

Tekniska krav för Mobilt BankID

För kunna använda Mobilt BankID säkerhetsapp finns det vissa krav på operativsystemet i din mobila enhet. Det kan fungera även med andra operativsystem än de BankID rekommenderar, men då kan de inte garantera att det fungerar korrekt.

Systemkrav för Mobilt BankID

› Till BankID:s sida för vilka aktuella systemkrav som gäller

Logga in med Touch ID

Så aktiverar du inloggning och signering med fingeravtryck för iOS och Android.

- Start appen för Mobilt BankID
- Klicka på inställningar
- Klicka på Touch ID för BankID
- Välj vilka tjänster du vill att Touch ID ska fungera för
- Färdigt!

Ansök om Mobilt BankID film