Mobilt BankID
Mobilt BankID är en e-legitimation som du använder till att styrka din identitet. Med Mobilt BankID kan du godkänna köp när du handlar på webben, legitimera dig hos företag och myndigheter, samt utföra dina vanligaste bankärenden utan din säkerhetsdosa och bankkort.

Guider för Mobilt BankID
Ansök om Mobilt BankID
Vi går igenom hur du skaffar ett Mobilt BankID hos ICA Banken.
Förnya ett Mobilt BankID
Ett Mobilt BankID är giltigt i fem år, här går vi igenom hur du förnyar ett Mobilt BankID när det är dags att göra det.
Mobilt BankID på ny mobil
Så skaffar du Mobilt BankID på en ny eller en till annan enhet med hjälp av Mobilt BankID.
Vanliga frågor om Mobilt BankID
Det finns ingen åldersgräns för att skaffa Mobilt BankID, men hos ICA Banken krävs medgivande av samtliga förmyndare om barnet är under 16 år.
Ett medgivande ges enklast i samband med ansökan av Bankkort Barn och Ungdom. Detta gör ni på sista steget där ni även godkänner villkoren och signerar ansökan. När ansökan godkänts är det bara att göra en ansökan om Mobilt BankID digitalt
Om förmyndarna inte givit sitt medgivande i samband med ansökan av Bankkort Barn och Ungdom, behöver ni göra det genom blanketten Medgivande för Mobilt BankID under 16 år. Den ska skrivas ut och signeras av samtilga förmyndare. Vi informerar förmyndarna när vi registrerat medgivandet. Efter detta är det bara att gör en ansökan om Mobilt BankID digitalt.
Nej, Mobilt BankID är kostnadsfritt för bankkunder hos ICA Banken.
Ett Mobilt BankID är giltigt i fem (5) år från att det är utfärdat.
Det finns inget krav på att du måste ha kvar säkerhetsdosan, men den kan vara bra att som backup om t.ex. Mobilt BankID tillfälligt inte fungerar och man måste utföra något bankärende.
Bra att veta - Om du ansöker om Mobilt BankID med säkerhetsdosa krävs även att du har ett giltigt svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort för att kunna slutföra ansökan.
Din smartphone måste också vara utrustad med en NFC-läsare.
Spärra Mobilt BankID online
Om du har förlorat en mobil enhet med ett aktivt Mobilt BankID måste du spärra det. Har du tillgång till en av våra säkerhetsdosor, eller ytterligare att aktivt Mobilt BankID så kan du logga in och spärra det.
Spärra Mobilt BankID via telefon
Du kan spärra ditt Mobila BankID via telefon dygnet runt i vårt automatiska talsvar.
- Ring 033-47 47 90
- Välj knappval 2 för ICA Bankens vardagstjänster
- Välj spärr av kort och Mobilt BankID
- Ange att det gäller spärr av Mobilt BankID när du kommer fram
Under ICA Bankens öppettider kan du också få hjälp att spärra Mobilt BankID via vår kundservice.
Gör Mobilt BankID snabbare
Aktivera TouchID eller FaceID under inställningar i din app för Mobilt BankID, så kan du välja att logga in och signera med ditt fingeravtryck eller ditt ansikte.
QR-kod Mobilt BankID
När du har ditt Mobila BankID på en annan enhet än den du loggar in på icabanken.se/signerar uppdrag med, behöver du skanna en QR-kod med BankID-appen.
Detta görs för att säkerställa att enheten med ditt Mobila BankID är på samma ställe som den enheten som du loggar in/signerar uppdrag på.
Om Mobilt BankID
Säker identifiering med Mobilt BankID
Du som har ett våra kort, ett bolån eller ett privatlån kan ansöka om Mobilt BankID hos ICA Banken.
Bra att veta - Om du skaffar vårt Bankkort Barn och Ungdom till ett barn under 16 år, behöver samtliga vårdnadshavare ge medgivande till att barnet får ansöka om Mobilt BankID.
Om medgivande inte givits i samband med ansökan, behöver man fylla i denna blankett Medgivande Mobilt BankID under 16 år och skicka in till oss med post.
Detta kan du göra
- Snabb och säker inloggning
- Signera bankärenden och ansökningar
- Signera köp i webbutiker
- Anmäla VAB hos Försäkringskassan
- Deklarera hos Skatteverket
- Legitimering hos svenska myndigheter och företag
Villkor för Mobilt BankID
Blankett för medgivande

Vi hjälper dig om du har några frågor alla vardagar 8–20 & lördagar 10–14.
Tips!
Nu kan du chatta med oss. Fler kontaktvägar finns på vår sida för kundservice.