Pappa sitter med laptop vid matbordet och får en kram av sin dotter.

Inloggning med kortdosa upphör

Våra kortdosor har fungerat som ett säkert sätt att identifiera sig hos oss sedan 2006. Sedan dess har utvecklingen gått fort, både inom digitala tjänster och säkerhet. Nu är det dags att ta farväl till kortdosan – i början av nästa år kommer du inte längre kunna använda den hos oss. Här får du veta vilka alternativ som finns för att logga in och identifiera dig och vad du behöver göra.

Har du bara dosan för säkerhets skull? 

Använder du bara dosan för att ansöka om Mobilt BankID, eller som en backup? Om något skulle hända med ditt Mobila BankID räcker det numera med svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort för att ansöka om nytt Mobilt BankID.  

Så ansöker du om Mobilt BankID 

Använder du kortdosan för dina banktjänster? 

Då kan du välja mellan dessa två alternativ: 

Skaffa Mobilt BankID – Om du har en smartphone är Mobilt BankID ett enkelt och säkert sätt att logga in och legitimera dig. För att installera Mobilt BankID använder du dig enklast av svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort.

Så ansöker du om Mobilt BankID 

Beställ ny säkerhetsdosa – Om du inte vill eller kan ansöka om Mobilt BankID är du välkommen att kontakta oss för att beställa en ny säkerhetsdosa.