Diskutera bedrägerier med familj och vänner
Bedragarna hittar ständigt nya metoder för att lura till sig uppgifter och därför är det viktigt att man diskuterar och pratar med sin nära och kära om hur man kan skydda sig mot att bli lurad.
Banker och företag arbetar ständigt med att försöka försvåra för bedragare. Bedrägerier och försök till bedrägerier är något som ändå drabbar alla oavsett ålder, men äldre personer är extra utsatt åldersgrupp.
Har du äldre i din närhet, så är viktigt att prata med dem om hur de ska agera om de blir kontaktade på telefon av någon som utger sig för att ringa från banken, en myndighet eller något företag.
Tips! Vi har gjort en instruktion som du kan skriva ut och sätta upp på ett ställe hemma och bli påmind om hur man ska agera om man blir uppringd av någon okänd.
Lämna ALDRIG ut några personliga uppgifter
När det gäller banker och finansbolag ska du aldrig någonsin lämna ut dina lösenord, kortnummer eller koder till någon. Detta gäller även om de som kontaktar dig säger att de kommer från banken.
Vi som bank begär aldrig ut känslig information genom att kontakta dig via sociala media, e-post eller genom att ringa upp dig om du inte själv initierat kontakten.
Telefonbedrägeri
Telefonbedrägerier är något som är vanligt och i många fall säger sig bedragaren ringa från din bank. Bedragarna hittar på nya saker hela tiden, men ofta kan det handla om att de säger att ditt konto eller kort blivit kapat.
Ofta vill de att du ska ge dem din kortkod, lösenord eller liknande. Ge dem inte detta!
Bästa rådet är att lägga på! Ring sedan själv upp vår kundservice 033-47 47 90 och berätta vad som hänt.
Bluff-sms
Det också vanligt med bluff-sms som säger att du kanske vunnit pengar eller presentcheckar eller att du har pågående ansökan om ett lån eller kort m.m. Det är vanligt att du uppmanas klicka på en länk i sms:et. Sedan försöker de ofta lura av dig dina kontouppgifter.
Ett annat exempel kan vara att man fått ett sms om att man har ett visst belopp på ett konto och att man måste klicka på en länk i sms:et för aktivera kontot för att få tillgång till pengarna.
Det finns otaliga varianter av bluff-sms. Får du ett sms som du inte förväntat dig att få, kontakta företaget genom att själv leta rätt på deras telefonnummer (ring aldrig numret i sms:et) om det framgår av sms:et och kontrollera med dem om de gjort ett sms-utskick.
E-postbedrägerier
Ett annat populärt sätt som bedragarna använder sig av är falska e-postbrev, även kallad phishing. Dessa kan vara skrivna med både bra och dålig svenska och vara svåra att se om de är falska eller riktiga.
Om du inte anmält dig till e-postutskick ska du alltid vara extra försiktig innan du öppnar och klickar på något i brevet.
Börja med att kontrolla avsändarens e-postadress. Ofta gömmer det sig en konstig e-postadress som kanske inte har något att göra med banken eller det företag som du tror att du fått e-post ifrån. Släng e-postbrevet!
Om man klickat på en länk i ett e-postbrev som går till en fejkad sida, kan det finnas en risk för att webbsidan smittar din dator eller enhet du surfar på med skadligt virus.
Bra att tänka på
- Använd bara våra rekommenderade säkerhetslösningar
- Var försiktig med att öppna och klicka på filer och länkar i e-postbrev eller sms som du inte förväntat dig att få
- Lämna ALDRIG ut dina koder, lösenord eller kortnummer, varken på telefon, i chattar eller via e-post
- Tänk på att inte lämna ifrån dig ditt bankkort i miljöer där du inte kan ha uppsikt över kortet
Mer att läsa kring ämnet, finns på vår sida för Säkerhet och bedrägerier