Nöjd kund

SKI kundnöjdhetsmätning, så nöjda är våra bankkunder

I 2020 års resultat från Svenskt Kvalitetsindex mätning av kundnöjdhet i bankbranschen, kunde man se en fortsatt positiv trend för branschen. ICA Banken förbättrar sitt resultat mot förra årets mätning och hamnar fortsatt högt upp på en fjärdeplacering.

Som en möjlig följd av Covid-19, reserestriktioner och distansarbete visar resultatet att allt fler kunder kan tänka sig att göra samtliga bankärenden digitalt. Trots detta har det personliga kundmötet och kundnära relationer fortsatt störst påverkan på kundnöjdhet och lojalitet.

Att vara digital och samtidigt kundnära är därför ett vinnande koncept. Kunderna blir mer kravställande i frågor kring socialt ansvar, miljöhänsyn och hållbar utveckling, vilket utmanar bankerna i att ta ett större ansvar. Med mer syftesdrivna och medvetna kunder ökar betydelsen av bankernas image, anseende och förtroende för kundupplevelsen.

ICA Banken fortsatt i topp

ICA Banken hamnade på ett SKI-resultat på 74,1, vilket är en ökning mot förra årets resultat som låg på 73,8. I årets undersökning hamnade vi på en fjärdeplats, jämfört mot förra årets andraplacering.

- Det är glädjande att se att vår kundnöjdhet ökar och att vi är fortsatt högt i topp bland övriga banker. Vi fortsätter förstås vårt arbete med att säkerställa ännu nöjdare kunder. SKI-rapporten ger oss bra insikter kring vad som är viktigt i det arbetet, kommenterar Marie Halling, VD på ICA Banken.

SKI kundnöjdhet i bankbranschen 2020

Bild från SKI, Svenskt Kvalitetsindex

Dela