Sju miljoner blippade köp
ICA Banken tillsammans med ICA-butikerna var först i Sverige med att lansera kontaktlösa betalningar och sedan starten för drygt ett år sedan har närmare sju miljoner köp genomförts och 40 procent av bankens kunder har blippat.
För drygt ett år sedan började ICA Banken byta ut sina kunders kort mot nya som är utrustade med kontaktlös teknik, vilket möjliggör transaktioner med ett enkelt blipp i stället för att stoppa kortet i kortavläsaren. Alla ICA Bankens kunder har möjlighet att blippa sina köp och hittills har 40 procent av bankens kunder gjort det. Ett genomsnittligt köp ligger på 145 kronor och studenter blippar oftast.
– Den nya tekniken har tagits emot positivt av våra kunder och nu på sommaren när många småköp görs är det ett snabbt och enkelt sätt att betala, säger Veronica Hedeby kortansvarig på ICA Banken.
ICA Banken var först i Sverige med att ge alla sina kunder kontaktlösa kort och till en början var det främst i ICA-butiker som det var möjligt att använda funktionen, men nu ökar antalet butiker som erbjuder detta. Den kontaktlösa tekniken är en internationell standard, vilket innebär att kontaktlösa kortköp även kan göras utomlands.
– Inom några år tror jag kontaktlösa betalningar kommer vara det vanligaste sättet att betala. På många ställen i Europa är tekniken redan mer etablerad än i Sverige så den som reser utomlands i sommar kan prova att blippa sina köp där. I Londons tunnelbana kan man till exempel köpa biljett med ett enkelt blipp direkt i spärren, fortsätter Veronica Hedeby.
För handeln innebär kontaktlösa betalningar att köp kan genomföras på kortare tid, vilket i sin tur leder till kortare köer.