Mobil med Mobilt BankID

Mobilt BankID vid köp av ny mobiltelefon

När man köper en ny mobiltelefon har tillverkarna gjort det lätt för användaren att enkelt återskapa stora delar av innehållet från den gamla till den nya genom olika molntjänster. Men vissa appar går av säkerhetsskäl inte att flytta.

Om du köper eller byter till en ny mobiltelefon som använder samma operativsystem* som den gamla, kan man lätt återskapa innehållet från din gamla i den nya, men för vissa appar följer inte allt innehåll med och Mobilt BankID är en av dem.

Så gör du med Mobilt BankID när du byter mobil

För att undvika att plötsligt stå utan ett giltigt Mobilt BankID, när du bytt till en ny mobiltelefon och har kvar en fungerande gammal mobiltelefon, gör så här:

  1. Starta upp nya mobiltelefonen och följ instruktionerna om hur man återskapar innehållet från din gamla enhet i din nya.
  2. När allt är överflyttat till nya mobiltelefonen, radera INTE innehållet i den gamla. Låt gamla mobiltelefonen fortsätta vara uppkopplad.
  3. Surfa till icabanken.se/bankid på din nya mobiltelefon. Starta ansökan av Mobilt BankID och logga in med hjälp av Mobilt BankID på din gamla mobiltelefon. Följ instruktionerna för att skaffa ett nytt Mobilt BankID.

Saknar du giltigt Mobilt BankID?

Om du saknar ett Mobilt BankID kan du logga in med din säkerhetsdosa och starta ansökan, men du behöver också ett giltigt svenskt pass eller nationellt ID-kort för att kunna slutföra ansökan i BankID:s säkerhetsapp. Detta behövs för att identifiera dig och förklaring hur detta går till får du i BankID:s säkerhetsapp när detta krävs.

Tips om du har flera mobila enheter

Om du utöver din mobiltelefon, även har en surfplatta, passa på att ladda ned ett Mobilt BankID även på surfplattan. Då har du ett i reserv om något skulle hända med din mobiltelefon. Du kan ha upp till fem Mobila BankID:n på olika enheter.

*Med operativsystem menar vi mobiler som bygger på Googles Android eller Apples iOS.

Dela