Paket på ett lager som åker på ett rullande band.

Handla utanför EU – det här bör du tänka på

Handla utanför EU – det här bör du tänka på

Planerar du att köpa en ny cykel, nya julkulor till granen eller något annat inför julafton? E-handel kan vara både smidigt och enkelt, men kan också orsaka en del problem. Ska du handla utanför EU? Det här kan vara bra att tänka på.

Att handla utanför EU kan medföra extra kostnader

När du handlar på nätet utanför EU tillkommer en del avgifter. Bland annat behöver du alltid betala moms (oftast 25 procent) och kan behöva betala tull och andra avgifter. Hur mycket du betalar i tull beror på hur mycket varan kostar, från vilket land du beställer och vad det är för vara. Kom ihåg att din vara även behöver tulldeklareras. I de flesta fall kommer det postföretag som skeppar din vara hantera tulldeklaration och räkna ut moms åt dig, men tänk på att det fortfarande är du som är ansvarig.

Om du är osäker på hur mycket tull du ska betala eller har frågor om e-handel utanför EU kan du vända dig till den statliga verksamheten Tullverket.

Du kanske inte har samma konsumentskydd

Om du e-handlar i länder utanför EU är det inte säkert att du omfattas av EU:s konsumentskydd. Kort förklarat är det upp till företaget, så se till att hålla koll på vilken policy företaget har. Stöter du på problem med företaget kan det vara svårt att få hjälp om företaget har sin bas utanför EU. Ett bra tips är att leta upp om det finns specifika förbestämmelser gällande det land du tänkt köpa varan från.

Din vara kan fastna i tullen

Att handla på webben kan ta bort en hel del stress inför julförberedelserna. Kom däremot ihåg att om du e-handlar utanför EU kan dina varor fastna i tullen på vägen till dig. Under jultiden har företagen som hanterar posten och tullen extra mycket att göra. Ibland kan det ta flera veckor för ditt paket att levereras om det fastnar i tullen. Med andra ord, ska du köpa något som absolut måste levereras innan jul, är e-handel utanför EU inte det säkraste alternativet.