En elbil som laddar batteriet

Skatten på bil kan ändras 2021

Det har knappt gått ett år sedan förra förändringen av skatten på bil som gjorde att nya icke laddbara bilar som drevs med fossila drivmedel, som t.ex. bensin och diesel blev dyrare att äga. Nu föreslås en ny förändring av bilskatten och bonus malus systemet.

Om Bonus Malus

2018 infördes systemet med Bonus och Malus som gav nya bilar med låga eller inga inga utsläpp en klimatbonus och bilar med höga utsläpp en typ av straffskatt, kallad malus.

1 januari 2020 förändrades systemet och man höjde gränsen för den mängd koldioxid en ny bil fick släppa ut för få ta del av klimatbonusen. Skatten höjdes också på nya icke laddbara bilar som drevs av bensin och diesel.

I regeringens höstbudget föreslås att man åter sänker gränsen för när en ny bil kvalar in för en klimatbonus. Skatten på nya icke laddbara bilar som drivs av bensin och diesel föreslås höjas ytterligare.

Om du tänker köpa en fabriksny bil, kan du alltså bli en vinnare eller en förlorare beroende på val av bil.

Mer bonus till bilar med noll utsläpp

Regeringen har nu lagt ett förslag där man vill uppmuntra till köp av ny bil med noll utsläpp. Detta innebär att man vill höja bonusbeloppet från dagens 60 000 kr till 70 000 kr när du köper en bil med noll utsläpp.

Reglerna för laddhybrider stramas upp

De laddhybrider med minst utsläpp kan nu maximalt kan få en bonus på 45 000 kr mot tidigare 60 000 kr.

Utsläppsgränsen för när en bil kan ta del av bonusen från dagens 70 gram koldioxid per km till 60 gram. Detta gör att flera populära laddhybrider kommer hamna utanför bonussystemet och inte få någon klimatbonus.

Enligt preliminära siffror från Bil Sweden är det många laddhybrider som kommer få sänkt bonus. Några exempel är Kia Niro Plug-in Hybrid som tidigare fick en bonus på 37 866 kr och som nu bara kommer få 27 210 kr med nya förslaget. Den populära Volvo S90/V90 T8 Twin Engine får med nya förslaget bara 17 222 kr i bonus, mot tidigare 26 442 kr.

Bensin och dieselbilar blir de stora förlorarna

Icke laddbara bilar som drivs med bensin eller diesel straffas med att de åter igen får en höjd bilskatt. Den nya malusskatten blir 107 kr per gram koldioxid som fordonet släpper ut vid blandad körning över 90 gram och upp till 130 gram. Släpper bilen ut mer än 130 gram blir beloppet istället 132 kr per gram.

Detta är endast preliminära siffror från Bil Sweden, men flera vanliga bilar som t.ex. en Volvo XC60 T5 AWD (bensin) blir ca 2 800 kr dyrare per år och får en årlig bilskatt på 11 108 kr. En Volkswagen Passat SC TDI 190 4M Aut (diesel) blir 2 425 kr dyrare per år och får en årlig bilskatt på 10 868 kr.

Den förhöjda bilskatten (malus) tas precis som tidigare ut bilens första tre år, sedan sjunker den.

1 april 2021 kan förslaget träda i kraft

Detta är än så länge bara ett förslag, men klubbas regeringens budget igenom träder denna förändring i kraft per den 1 april 2021. Ska du köpa ny bil, kanske du ska slå till redan nu om det inte är en ren elbil du tänker köpa. Ö

Övriga förslag i årets höstbudget har vår vardagsekonom tittat närmare på, se hans inlägg: Skattesänkningar och fokus på grön omställning.


Låna pengar till bil

Vi kan hjälpa dig att finansiera ditt nästa bilköp, hos oss kan låna pengar till bil med ett privatlån. Passa på att räkna på ett billån redan idag.

ICA Banken har en individuell räntesättning och en sedvanlig kreditprövning görs alltid. Den rörliga effektiva räntan är för närvarande 7,06 – 17,17 %.

Dela