Hus - pantbrev

Pantbrev – allt du behöver veta

Pantbrev – allt du behöver veta

Ett bostadsköp är ofta det största och dyraste affären du gör i ditt liv. När du behöver låna pengar till fastighetsköpet så använder du själva fastigheten som säkerhet. Med tanke på att huset står där det står så kan du inte lämna in det till banken så blir pantbrevet själva beviset på att banken har huset som säkerhet.

Vad är pantbrev?

Ett pantbrev är ett juridiskt bevis på att banken har din fastighet som säkerhet för lånet du tagit hos dem. För att få ett pantbrev behöver du göra en inteckning i fastigheten, det gör du hos Lantmäteriet. Som bevis på inteckningen utfärdar de sedan ett pantbrev.

Vad kostar ett pantbrev?

Kostnaden* för pantbrevet är två procent av det belopp du vill låna. Lantmäteriet tar också ut en administrationsavgift som är 375 kronor. När du säljer din bostad kan det vara bra att veta att kostnaden för pantbrev är avdragsgilla i din deklaration.

När huset saknar pantbrev

Du köper en bostad för 2 000 000 kronor. Det här innebär att du får betala 40 000 kronor (2 000 000 * 0,02) för de nya pantbreven. Totalt med Lantmäteriets administrationsavgift landar du på 40 375 kronor.

När huset har ett befintligt pantbrev

Bra att tänka på är att om huset har ett pantbrev på papper som du ska ta över, så är det en god idé att digitalisera det. Detta kan Lantmäteriet hjälpa dig med.

Exempel:
Du köper en bostad för 2 000 000 kronor, sedan tidigare finns det pantbrev uttagna på 1 000 000 kronor. Det här innebär att du får betala 20 000 kronor (1 000 000 * 0,02) för de nya pantbreven. Totalt med Lantmäteriets administrationsavgift landar du på 20 375 kronor.

Pantbrev för bostadsrätt behövs inte

I en bostadsrättsförening så äger du inte lägenheten själv utan du köper rätten att bo där. Pantbrev tas ut för fastigheter som du själv äger vilket alltså inte är fallet här. Du kan dock sätta just säkerheten att bo i lägenheten som pant hos banken så du kommer fortfarande kunna ta ett lån på bostadsrätten.

När betalas pantbrev vid husköp?

När Lantmäteriet är färdiga med handläggningen av ditt ärende så får du en faktura på kostnaden. Det är 30 dagars betalningsvillkor som gäller.

Vad händer med pantbrev vid försäljning eller när lånet är betalt?

Om du har betalat tillbaka ditt lån eller om du ska sälja fastigheten och löser lånet så kommer pantbrevet att lämnas tillbaka till dig. Numera är de flesta pantbrev digitala, så du får inte tillbaka något fysiskt papper.

Pantbrev är knutna till fastigheten, så normalt sett vid en försäljning så överlämnas tidigare uttagna pantbrev till den nya ägaren.

 

*Aktuellt pris för pantbrev när artikeln skrevs