Att spendera och konsumera hållbart

Din konsumtion är något som du på daglig basis har möjlighet att påverka för att direkt stärka din ekonomi, i både stort och smått. Men ständigt möts man av budskap som uppmanar till snabba köpbeslut och lovar nya möjligheter. Det gör det extra svårt att vara smart och långsiktig. Att konsumera på ett, för plånboken, hållbart sätt handlar om att kunna vara rationell vid köpbeslut och att stå emot när det starka shoppingsuget knackar på.

Vippbräda med fina saker

Var tredje ung person har regelbundet ekonomisk ångest

Tidigare i rapporten har vi sett att många svenskar behöver ta från sitt sparande och sin buffert för att klara av sina månatliga hushållskostnader. Inte för resor, shopping eller annan typ av lyxkonsumtion, utan för den konsumtion som behövs i vardagen och för hushållet. Nära var femte person (17 procent) uppger även att de känner ekonomisk ångest minst flera gånger i månaden på grund av att de spenderat för mycket pengar och levt över sina ekonomiska tillgångar.

Hur ofta upplever du ekonomisk ångest* till följd av din konsumtion?

  • 48 % - Aldrig
  • 34 % - Några gånger per år
  • 11% - Flera gånger i månaden
  • 4 % - Flera gånger i veckan
  • 2 % - Varje dag

*Med ekonomisk ångest avses ångest som uppstår till följd av att du spenderat för mycket pengar och levt över dina tillgångar

34 procent

Var tredje ung person (34 procent) i åldrarna 18–29 år upplever ekonomisk ångest minst flera gånger i månaden.


20 procent

Var femte förälder (20 procent) med barn under 18 år upplever ekonomisk ångest minst flera gånger i månaden.


Magnus Hjelmér, vardagsekonom

– Om du konsumerar över dina begränsningar, till den nivå att du regelbundet upplever ekonomisk ångest, behöver du se över dina prioriteringar. Står du inför ett köp eller en aktivitet som riskerar att bli för dyr för dig – avstå. Att upprätthålla en livsstil som ligger utanför dina ekonomiska begränsningar kommer aldrig att vara hållbart i längden.

Två av fem kan inte bekosta sin livsstil på egen hand

Ur ett ekonomiskt perspektiv har du mycket att vinna på att leva ihop och dela på hushållets konsumtion med en partner. En hållbar vardagsekonomi är också synonymt med att ha en jämställd ekonomi.

Två av fem (43 procent) av de som lever i en relation medger att de inte skulle kunna behålla sin nuvarande livsstil om relationen tog slut idag. Bland kvinnorna är andelen betydligt större än för männen. Nära varannan kvinna (49 procent) skulle behöva förändra sin livsstil om relationen tog slut. Motsvarande siffra för männen är 37 procent. Föräldrar (med barn under 18 år) är också extra sköra för en eventuell separation – 50 procent av dem uppger att de är beroende av sin partner för att kunna upprätthålla nuvarande livsstil.


26 procent

av de som lever i en relation upplever att deras ekonomi inte är jämställd

Magnus Hjelmér, vardagsekonom

– Att så pass stor andel skulle behöva justera sin livsstil om deras relation tog slut innebär i praktiken att många lever över sina individuella finansiella begränsningar. Det tyder nödvändigtvis inte på någon akut situation, men är en signal om att du kan behöva se över din situation för att vara säker på att du kan fortsätta leva som du vill vid en separation.

Tips! Kommunikation är A och O för en jämställd ekonomi. Prata med din partner om hur ni fördelar kostnader. Om du upplever obalans så behöver du agera och det första steget är att sätta ord på situationen.Låt det inte bli en surdeg!

Två av fem (43 procent) av de som lever i en relation, skulle inte kunna behålla sin nuvarande livsstil om relationen tog slut idag.

Krukväxter och vattenkanna

Var femte svensk kan inte tänka sig att köpa ett begagnat klädesplagg

Att konsumera smart har på senare år blivit mycket enklare tack vare den uppsjö av aktörer som gör det smidigt för oss att shoppa begagnat. Trots det verkar svensken fortsatt delvis motvillig till att konsumera på andrahandsmarknaden, åtminstone kopplat till vissa produktkategorier. Var femte person (20 procent) uppger att de inte kan tänka sig att köpa begagnade kläder till sig själv, och något fler (22 procent) kan inte tänka sig att köpa presenter till andra begagnat.

Innan du köper nytt – fundera på:

  • Kan du låna eller hyra den här produkten istället för att äga den själv?
  • Vilket är det faktiska behovet som ligger bakom köpet, behöver du den på riktigt?
  • Är det viktigt att varan är ny? Kom ihåg att det även finns helt oanvända saker på andrahandsmarknaden.

 

Det här kan svenskarna INTE tänka sig att köpa på andrahandsmarknaden.

  • 22 % - Presenter
  • 20 % - Kläder (till mig själv)
  • 14 % - Teknikprylar
  • 12 % - Husegeråd
  • 9 % - Möbler
  • 7 % - Barnkläder
  • 7 % - Fordon
  • 6 % - Cykel
  • 5 % - Leksaker

Fler svarsalternativ möjliga