Tillgänglighetsredogörelse

Beskrivning av ICA Bankens digitala tillgänglighet

Välkommen till ICA Bankens tillgänglighetsredogörelse. Det är viktigt för oss att du och alla andra besökare känner sig trygga med att använda vår webbplats och ICA Bankens app, oavsett funktionsnedsättning. Här beskriver vi hur vi uppfyller tillgänglighetskraven i lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (Tillgänglighetslagen) och hur du kan lämna feedback till oss.

  • ICA Banken står bakom webbplatsen icabanken.se och ICA Bankens app. Vi strävar efter att göra våra digitala tjänster tillgängliga för så många som möjligt och att säkerställa en inkluderande upplevelse för alla våra kunder.
  • Webbplatsen är tillgänglighetsanpassad oavsett om du besöker den med din mobil, surfplatta eller dator. Bäst fungerar den i moderna webbläsare samt med NVDA och Voiceover som skärmläsare.
  • Det pågår ett arbete för att göra PDF-filerna under Mina dokument mer tillgängliga för skärmläsare.
  • För att säkerställa att ICA Banken uppfyller Tillgänglighetslagen arbetar vi kontinuerligt med att förbättra webbplatsen och appen så att det ska vara enkelt att förstå, ansöka om och använda våra banktjänster.

Hur tillgänglig är webbplatsen och appen?

ICA Banken utgår ifrån EN 301549 och Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 nivå A och AA.

Hur vi testat tillgängligheten

  • Vi har granskat såväl icabanken.se som ICA Bankens app och arbetar systematiskt med att åtgärda de brister som identifierats, i de delar som omfattas av tillgänglighetslagstiftningen.
  • Vi har arbetat tillsammans med tillgänglighetsexperter och granskat tillgängligheten tillsammans med personer med funktionsnedsättningar.

Frågor och synpunkter på tillgängligheten

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens och appens tillgänglighet. Om du upptäcker brister i tillgängligheten, meddela oss så att vi kan undersöka problemet.

Du hittar olika sätt att kontakta oss på ICA Bankens kundservicesida.

Principer för tillgänglighet

ICA Bankens tillgänglighetsarbete fokuserar på de fyra principerna för tillgänglighet. Vår webbplats och app ska vara:

1. Möjlig att uppfatta

Vår information och interaktiva komponenter, till exempel knappar och formulär, ska kunna uppfattas oavsett vilken funktionsnedsättning du har. Vi har bland annat skarpare kontraster mellan färger och textalternativ till bilder för skärmläsning, uppläsning och undertexter till video.

2. Möjlig att hantera

Samtliga interaktiva komponenter ska gå att hantera oavsett funktionsnedsättning. Du ska kunna använda både webbsida och app med skärmläsare och andra hjälpmedel.

3. Begriplig

Informationen och de interaktiva komponenterna ska också vara tydliga, så att det är enkelt att förstå hur man exempelvis ansöker om och använder våra banktjänster. Vi har därför sett över att rubriker är tydliga, att det finns anpassade söktjänster, att felmeddelanden hjälper användaren rätt, i till exempel formulär samt att grundläggande interaktiva komponenter är konsekvent placerade.

4. Robust

Vårt innehåll är byggt enligt normal standard så att det är tillgängligt för många olika användarprogram och hjälpmedel, till exempel olika skärmläsare.