Så skaffar du enklast

Mobilt BankID på ny mobil

Instruktionsfilm om hur du gör med Mobilt BankID när du skaffar ny telefon

Se vår film hur du skaffar Mobilt BankID på en ny telefon med hjälp av Mobilt BankID på din gamla telefon.


Viktig information! - Var du hittar ansökan stämmer inte i filmen. Den är flyttad till menyn som heter Mer längst ned till höger.

Så skaffar Mobilt BankID på en ny mobil med hjälp av ett BankID på din gamla mobil

Du behöver både din nya och gamla mobil. Du kan även följa denna instruktion om du vill ansöka om ett till Mobilt BankID på en annan enhet, tex en surfplatta med hjälp av ditt BankID på din mobil.

  1. Ladda ner BankID säkerhetsapp på din nya mobil hos App Store eller Google Play.
  2. Logga in i ICA Bankens app på din gamla mobil och gå till menyn Säkerhetslösningar som du hittar under menyn Mer längst ner till höger efter att du loggat in.
  3. Välj Skaffa Mobilt BankID.
  4. Välj Annan enhet.
  5. Godkänn villkoren.
  6. Klicka på Signera. Du flyttas nu till BankID:s app.
  7. Klicka på Skriv under med din säkerhetskod. Du flyttas nu tillbaka till ICA Bankens app.
  8. Klicka på Fortsätt och välj kod. Du flyttas nu till BankID:s app igen.
  9. Klicka på länken Hämta BankID till annan enhet. Du får då upp en QR-kod som du snart ska skanna med din nya mobil.
  10. Tag fram din nya mobil och starta BankID:s säkerhetsapp.
  11. Klicka på knappen Aktivera BankID. Detta startar din kamera.
  12. Skanna QR-koden som visas på skärmen på din gamla mobil. 
  13. Välj en säkerhetskod på minst 6 siffror.
  14. Klart!

Bra att veta

När du skaffar en ny mobiltelefon är det viktigt att du inte raderar och fabriksåterställer din gamla mobiltelfon innan du skaffat ett Mobilt BankID på din nya enhet. Detta viktigt för att Mobilt BankID kan inte flyttas från din gamla enhet till den nya genom den funktionen där man kan återskapa innehållet från sin gamla enhet på den nya.

Inte tillgång till din gamla mobil

Har du inte tillgång till din gamla mobiltelefon längre eller raderat innehållet på den, följ istället instruktionen för hur du gör för att installera ett nytt Mobilt BankID.

En medarbetare på kundservice - Kontakta oss så hjälper vi dig

Vi hjälper dig om du har några frågor alla vardagar 8–20 & lördagar 10–14.


Tips!
Nu kan du chatta med oss. Fler kontaktvägar finns på vår sida för kundservice.

Chatta med oss!

Frågor & svar