Villkor för
ICA Bankens hjälprobot
Dessa användarvillkor gäller mellan dig som användare och ICA Banken AB, (”Banken”) organisationsnummer 516401-0190. Genom att använda Hjälproboten på icabanken.se godkänner du dessa villkor och ansvarar för att följa dem.
Om Hjälproboten och dess användning
Hjälproboten är en automatiserad chatbot som använder artificiell intelligens (AI) för att hjälpa dig att hitta information på icabanken.se, främst från "Våra tips” och produktsidor. När du använder Hjälproboten interagerar du med ett AI-system.
I vissa fall kan Hjälproboten hänvisa dig vidare till Bankens kundservice för manuell hjälp eller till ett förprogrammerat frågeflöde för enklare ärenden, som till exempel lösen av lån. Då interagerar du inte längre med AI.
Viktigt att veta:
- Ingen personlig ekonomisk rådgivning:
Hjälproboten är inte avsedd att ge personlig ekonomisk rådgivning. Vad som anges av Hjälproboten ska inte anses som fondrådgivning. Hjälproboten ersätter inte Bankens villkor eller avtal.
Kontakta oss vid specifika frågor:
Om du har frågor om ditt specifika ärende vänligen kontakta Bankens kundservice.
Även om Banken strävar efter att ge korrekt information kan Hjälproboten ibland ha fel eller utelämna viss information. Kontrollera alltid källor om de hänvisas i svaret. Du ansvarar för att kontrollera informationen från Hjälproboten mot det som finns på icabanken.se, i villkor eller avtal. Vid osäkerhet, kontakta alltid Bankens kundservice.
Behandling av personuppgifter
Vänligen lämna inte personuppgifter till Hjälproboten. Banken uppmanar dig att, i möjligaste mån, undvika att ange personuppgifter när du använder Hjälproboten, särskilt känsliga uppgifter som information om din hälsa, ekonomi eller ditt personnummer.
Om personuppgifter ändå behandlas genom Hjälproboten är det viktigt för Banken att du känner dig trygg med hur dina uppgifter hanteras. Dina personuppgifter kan till exempel komma att behandlas för att hantera enklare ärenden. Banken kan också, efter att ha anonymiserat eller pseudonymiserat uppgifterna, använda dem för att utvärdera och förbättra Hjälprobotens funktionalitet. Du kan läsa mer om hur Banken behandlar dina personuppgifter här.
Otillåten användning
Använd Hjälproboten ansvarsfullt:
- Bryt inte mot lagar eller kränk inte andras rättigheter, inklusive immateriella rättigheter.
- Dela inte skyddad eller stötande information, såsom upphovsrättsskyddat material, eller material som är olämpligt, stötande eller oetiskt.
- Försök inte få obehörig åtkomst till eller störa tjänster, enheter, data, konton eller nätverk.
- Använd inte Hjälproboten för att skicka skräppost eller sprida skadlig programvara.
- Skada inte Hjälproboten eller försämra andras användning av den.
- Använd inte Hjälproboten i situationer där felaktigheter kan leda till allvarlig skada.
- Uppmuntra inte andra att bryta mot dessa villkor.
Observera: Hjälproboten bygger på Microsoft Azure OpenAI . Det innebär att användningen måste följa Microsofts villkor, inklusive Microsoft Product Terms och Microsofts Code of Conduct.
Hantering av lösen av lån och andra meddelanden i Hjälproboten
För att säkerställa korrekt hantering av lösen av lån har Banken särskilda processer. Du kan skapa ett ärende för lösen av lån med hjälp av Hjälproboten. Hjälproboten skapar då ett ärende till kundservice för vidare handläggning. Om funktionen inte startar uppmanar Banken dig att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.
Detta gäller även för andra meddelanden som kräver manuell hantering innan du kan få återkoppling på ditt ärende.
Avstängning
Banken förbehåller sig rätten att stänga av eller neka dig tillgång till Hjälproboten vid misstanke om eller vid överträdelse av dessa villkor.
Immateriella rättigheter
Alla immateriella rättigheter till innehållet på icabanken.se och den underliggande teknologin i Hjälproboten tillhör Banken eller dess licensgivare. Eventuella immateriella rättigheter som kan uppstå genom din användning av Hjälproboten tillfaller Banken.
Du har rätt att använda information som genereras genom din användning av Hjälproboten för ditt personliga bruk, men du får inte kopiera, reproducera, distribuera, modifiera, återpublicera eller kommersiellt utnyttja sådan information.
Ansvarsbegränsning
Användning av Hjälproboten sker på egen risk och den tillhandahålls i befintligt skick. I den utsträckning som lagen tillåter ansvarar Banken inte för skador som orsakats av Hjälproboten.
- Banken garanterar inte att informationen är fullständig, korrekt eller aktuell
- Hjälproboten är inte avsedd att användas för ekonomiska råd
- Banken ansvarar inte för konsekvenserna av eventuella driftstörningar i hjälprobotens funktion eller för användning som sker i strid med dessa villkor.
Du ansvarar för att kontrollera informationen mot det som finns på icabanken.se, i villkor eller avtal med Banken.
Observera att försäkringar omfattas av specifika villkor och bestämmelser. För fullständig information om vad som ingår och vad som inte ingår, vänligen läs igenom försäkringsvillkoren noggrant. Du ansvarar för att kontrollera informationen.
Tvist och lagval
Svensk lag är tillämplig på dessa villkor. Tvister ska prövas av svensk allmän domstol.
Övriga villkor
Banken förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor. Du bör därför läsa villkoren på nytt varje gång innan du använder Hjälproboten.
Frågor och kontakt
Har du frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice. Du hittar fullständiga kontaktuppgifter här.

Vi hjälper dig om du har några frågor alla vardagar 8–20 och helger 10–15.
Tips!
Nu kan du chatta med oss. Fler kontaktvägar finns på vår sida för kundservice.