På icabanken.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Jag förstår

Frågor och svar

Lån och krediter

Hur ansöker jag om ett lån?

Svar:

Du kan räkna och ansöka om lån här. Du får preliminärt besked direkt.

Andra lån och krediter vi erbjuder:

› Bolån
› Kontokredit

Jag önskar höja mitt lån, hur gör jag då?

Svar:

Det går inte att höja ett befintligt blancolån hos ICA Banken, utan istället gör du en ny ansökan om blancolån. Vill du inte ha två blancolån, kan du i ansökan uppge att nya lånet ska lösa ditt befintliga blancolån hos ICA Banken.

Exempel om du vill ha ett lån efter din nya ansökan:
Du har idag ett lån på 50 000 kr och vill låna 100 000 kr till. Ansök om ett lån på 150 000 kr och ange lösenbelopp 50 000 kr.

Lägsta belopp att utöka ett blancolån med är 20 000 kr.

Viktigt att tänka på
Om du har ett lån hos ICA Banken med låneskydd som du vill lösa med ett nytt lån, så behöver du ansöka om ett nytt låneskydd för det nya lånet. Läs mer om låneskydd här

Har ICA Banken lån utan säkerhet?

Svar:

Ja, du kan ansöka om lån på mellan 20 000 och 350 000 kronor utan säkerhet. Återbetalningstiden är 3–12 år, beroende på storleken på lånet. Sedvanlig kreditprövning görs.

› Räkna och se vad ett lån kostar

Hur betalas lånet ut?

Svar:

Pengarna betalas ut till ett ICA Konto. För dig som inte har något av ICAs bankkort öppnas ett nytt konto i ICA Banken, till vilket lånebeloppet utbetalas.

ICA Banken skickar ut ett fyrsiffrigt lösenord i rekommenderat brev när lånet betalas ut. Det nya lösenordet använder du vid kontakt med ICA Banken.

Vi kan hjälpa dig med utbetalning och överföring av lånebeloppet via telefon.

Om du vill ha pengarna till konto i annan bank kan du redan i skuldebrevet skriva in vilket konto och vilken bank pengarna ska överföras till.

Var hittar jag ICA Bankens räntor och avgifter?

Svar:

I vår prislista hittar du våra aktuella räntor och avgifter.

› Till prislistan

Tar ICA Banken ut någon uppläggningskostnad för lån?

Svar:

Nej, vi tar inte ut någon kostnad för uppläggning av lån och ingen aviseringskostnad heller när du ansöker om ett lån.

Vad är skillnaden mellan kontokredit och kortkredit?

Svar:

Kontokrediten träder in när dina egna pengar på kontot är slut. Du kan då börja utnyttja krediten om du vill. Det är först då du börjar betala ränta.

› Läs mer kontokredit

Kortkredit är den kredit som hör till vårt kreditkort, ICA Bankkort Plus. Alla inköp du gör utanför ICA dras från din kortkredit. Inköpen samlas på en räkning som kommer i slutet av månaden. Du kan då välja att betala hela beloppet, eller skjuta upp en del av betalningen om du vill. Du betalar bara ränta på den del du skjuter upp.

› Se vår kortfilm om hur ICA Bankkort Plus fungerar

› Ansök om ICA Bankkort Plus



Hur höjer jag min kontokredit?

Svar:

Om du vill höja kontokrediten loggar du in med din säkerhetsdosa. Sedan går du till sidan för kontokredit som hittar här.

Hur höjer jag min kortkredit?

Svar:

För att ansöka om högre kortkredit på ditt fakturakonto, loggar du först in med din säkerhetsdosa och går sedan till kreditkortssidan, där du hittar en knapp för att ansöka om utökad kortkredit.

Hur betalar jag tillbaka mitt lån?

Svar:

En betalningsavisering skickas till dig varje månad tillsammans med ett inbetalningskort till kontot i ICA Banken. Det aviserade beloppet måste finnas på kontot den 30:e i månaden. Du kan också göra en överföring till ditt konto.

Första förfallodag för betalning infaller den 30:e i månaden efter att lånet utbetalats.

Om du vill göra en extra amortering på ditt lån eller betala av ditt lån i förtid, kontaktar du kundservice på telefon 033‑47 47 90, vardagar 8–20.

Hur mycket ska jag betala varje månad på lån?

Svar:

Du som inte har autogiro på ditt lån får en avisering per post eller till Kivras digitala brevlåda, där det framgår vilket belopp som ska betalas vid förfallodagen.

Betalar du av ditt lån via autogiro får du ingen avi via post. Du logga in på internetbanken och hitta din låneavi under Mina dokument. Även du som får avin med post kan se den digitalt när du är inloggad på internetbanken eller i appen.

Kan jag betala av lånet snabbare?

Svar:

Ja, det kan du. Du kan göra det med extra amorteringar, eller lösa hela lånet i förtid utan kostnad.

Vill du göra något av detta, kontaktar du vår kundservice 033‑47 47 90vardagar 8–20.

Vad gör jag om jag tappat bort inbetalningskortet?

Svar:

Om du har privatlån (ej bolån) kan du logga in på icabanken.se och hitta din låneavi digitalt under Mina dokument.

Om du har ett bolån, ring vår kundservice på telefon 033‑47 47 90 och beställ ett nytt inbetalningskort eller för att få information om den betalning som ska göras. Vi har öppet vardagar 8–20.

Varför har jag fått ett brev från PRA Group Sverige AB?

Svar:

Om du som kund i ICA Banken har lånefordringar som är obetalda, kan du komma att få ett brev av PRA Group Sverige AB med ett meddelande om att lånefordringen överlåtits till dem. Så länge du inte fått ett brev av PRA, ska du betala dina fakturor som vanligt till ICA Banken.

Förfallna lånefodringar ska därmed betalas till PRA, vilket kommer framgå av informationen i det brev du kommer få.

I brevet finns också kontaktuppgifter till PRA Group Sverige AB om du har frågor om den överlåtna lånefodringen.

Hur gör jag om jag vill försäkra mitt lån?

Svar:

Om du har ett blancolån hos ICA Banken idag, kan du teckna till ett låneskydd. Det finns idag två olika sorters låneskydd.

› Läs mer och ansök om låneskydd här

Bra att veta - Vi erbjuder idag endast låneskydd till vårt blancolån. Låneskydd går inte att köpa till vårt bolån i dagsläget.