På icabanken.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Jag förstår

Frågor och svar

Lån och krediter

Hur ansöker jag om ett lån?

Svar:

Du kan räkna och ansöka om lån här. Du får preliminärt besked direkt.

Andra lån och krediter vi erbjuder:

› Bolån
› Kontokredit

Har ICA Banken lån utan säkerhet?

Svar:

Ja, du kan ansöka om lån på mellan 20 000 och 350 000 kronor utan säkerhet. Återbetalningstiden är 3–12 år, beroende på storleken på lånet. Sedvanlig kreditprövning görs.

› Räkna och se vad ett lån kostar

Hur betalas lånet ut?

Svar:

Pengarna betalas ut till ett ICA Konto. För dig som inte har något av ICAs bankkort öppnas ett nytt konto i ICA Banken, till vilket lånebeloppet utbetalas.

ICA Banken skickar ut ett fyrsiffrigt lösenord i rekommenderat brev när lånet betalas ut. Det nya lösenordet använder du vid kontakt med ICA Banken.

Vi kan hjälpa dig med utbetalning och överföring av lånebeloppet via telefon.

Om du vill ha pengarna till konto i annan bank kan du redan i skuldebrevet skriva in vilket konto och vilken bank pengarna ska överföras till.

Var hittar jag ICA Bankens räntor och avgifter?

Svar:

I vår prislista hittar du våra aktuella räntor och avgifter.

› Till prislistan

Tar ICA Banken ut någon uppläggningskostnad för lån?

Svar:

Nej, vi tar inte ut någon kostnad för uppläggning av lån och ingen aviseringskostnad heller.

Vad är skillnaden mellan kontokredit och kortkredit?

Svar:

Kontokrediten träder in när dina egna pengar på kontot är slut. Du kan då börja utnyttja krediten om du vill. Det är först då du börjar betala ränta.

› Läs mer kontokredit

Kortkredit är den kredit som hör till vårt kreditkort, ICA Bankkort Plus. Alla inköp du gör utanför ICA dras från din kortkredit. Inköpen samlas på en räkning som kommer i slutet av månaden. Du kan då välja att betala hela beloppet, eller skjuta upp en del av betalningen om du vill. Du betalar bara ränta på den del du skjuter upp.

› Se vår kortfilm om hur ICA Bankkort Plus fungerar

› Ansök om ICA Bankkort Plus



Jag önskar höja mitt lån, hur gör jag då?

Svar:

Om du vill ansöka om höjning av ditt lån, kan du göra det genom att ansöka om ett nytt lån. I rutan för önskat belopp skriver du det sammanlagda lånebelopp som du önskar ha. I rutan för lösen av lån fyller du i nuvarande skuld på ditt befintliga lån, det vill säga det belopp som skall lösas.

Lägsta belopp att höja ett lån med är 20 000 kronor.

› Ansök om höjt lån


Du vet väl om att du kan försäkra ditt lån?

› Läs mer om om låneskydd

Hur höjer jag min kontokredit?

Svar:

Om du vill höja kontokrediten loggar du in med din säkerhetsdosa. Sedan går du till sidan för kontokredit som hittar här.

Hur höjer jag min kortkredit?

Svar:

För att ansöka om högre kortkredit på ditt fakturakonto, loggar du först in med din säkerhetsdosa och går sedan till kreditkortssidan, där du hittar en knapp för att ansöka om utökad kortkredit.

Hur betalar jag tillbaka mitt lån?

Svar:

En betalningsavisering skickas till dig varje månad tillsammans med ett inbetalningskort till kontot i ICA Banken. Det aviserade beloppet måste finnas på kontot den 30:e i månaden. Du kan också göra en överföring till ditt konto.

Första förfallodag för betalning infaller den 30:e i månaden efter att lånet utbetalats.

Om du vill göra en extra amortering på ditt lån eller betala av ditt lån i förtid, kontaktar du kundservice på telefon 033‑47 47 90, vardagar 8–20.

Hur mycket ska jag betala varje månad på lån?

Svar:

Du som inte har autogiro på ditt lån får en avisering per post, där det framgår vilket belopp som ska betalas vid förfallodagen.

Betalar du av ditt lån via autogiro får du ingen avi via post. Du logga in på internetbanken och hitta din avisering digitalt under Mina dokument. Även du som får avin med post kan se den digitalt när du är inloggad på internetbanken.

Kan jag betala av lånet snabbare?

Svar:

Ja, det kan du. Du kan göra det med extra amorteringar, eller lösa hela lånet i förtid utan kostnad.

Vill du göra något av detta, kontaktar du vår kundservice 033‑47 47 90vardagar 8–20.

Vad gör jag om jag tappat bort inbetalningskortet?

Svar:

Om du har privatlån (ej bolån) kan du logga in på icabanken.se och hitta din låneavi digitalt under Mina dokument.

Om du har ett bolån eller vill tala med någon, ring vår kundservice på telefon 033‑47 47 90 och beställ ett nytt inbetalningskort, eller för att få information om den betalning som ska göras. Vi har öppet vardagar 8–20.

Varför har jag fått ett brev från Intrum Justitia?

Svar:

Om du som kund i ICA Banken har lånefordringar som är obetalda, kan du komma att få ett brev av Intrum Justitia med ett meddelande om att lånefordringen överlåtits till dem. Så länge du inte fått ett brev av Intrum Justitia, ska du betala dina fakturor som vanligt till ICA Banken.

Förfallna lånefodringar ska därmed betalas till Intrum Justitia, vilket kommer framgå av informationen i det brev du kommer få.

I brevet finns också kontaktuppgifter till Intrum Justitia om du har frågor om den överlåtna lånefodringen.