På icabanken.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Jag förstår

Frågor och svar

Kort

Hur spärrar jag mitt bankkort?

Svar:

Om du tappat, blivit bestulen eller utsatt för obehörigt användande av ditt bankkort så måste du spärra det omgående.

Du kan snabbt och enkelt spärra ditt bankkort här på icabanken.se eller i vår app, dygnet runt. 

Spärra kort

Aktivera kort – hur gör jag?

Svar:

När du får ett nytt bankkort från ICA Banken behöver du aktivera det innan du kan börja använda kortet. Det kan du göra via webben, mobilen eller genom att ringa till oss. 

Tips!

Har du glömt ditt lösenord, kan du logga in med Mobilt BankID från ICA Banken eller någon annan bank.

Aktivera ditt bankkort via:

Följ sedan bara instruktionerna som följer.

Hur och när dras avgiften för bankkortet?

Svar:

Från och med den 1 januari 2011 betalar du för ditt kort per månad i efterskott istället för per år i förskott. Det betyder att du betalar för varje månad som du har haft möjlighet att använda ditt kort.

Första avgiften dras 90 dagar efter att ditt kort har utfärdats.

Du börjar betala per månad när det har gått ett år sedan din årsavgift drogs senast.

Mer information om vilka avgifter som gäller för de olika korten hittar du i prislistan.

Avgiften dras från det konto som är kopplat till kortet. För Bankkort Plus, som har två konton, dras avgiften från fakturakontot (det konto där köp utanför ICA debiteras).

Vilka kort behöver aktiveras innan de kan användas?

Svar:

Alla nya bankkort, kreditkort (Bankkort Plus) och Bankkort Maestro är inaktiva när de skickas ut.

Aktivera kortet gör du när du är inloggad på internetbanken eller i appen.

Alla nya Bankkort Plus, Bankkort och Bankkort Online (Maestro) är inaktiva när de skickas ut.

Varför måste jag aktivera mitt bankkort?

Svar:

ICA banken har infört aktivering av bankkort för att säkerhetsställa att bankkortet inte kan användas innan du som kortinnehavare fått ditt kort. Detta är ett resultat av en överrenskommelse mellan bankerna i Svenska Bankföreningen.

Vilka regioner öppnas i samband med att jag aktiverar mitt bankkort?

Svar:

När du aktiverat ditt kort kan du använda det i butik och uttagsautomat inom Europa. Efter aktivering kan du öppna bankkortet för fler regioner och internetköp utan säkerhetsdosa. Det gör du under Hantera kort i appen, eller här på icabanken.se.

Tänk på att vissa prenumerationstjänster kräver att kanalen internetköp är öppen för att överföringarna ska fungera. Om du har sådana prenumerationer så behöver du öppna kanalen internet.

Varför fungerar inte prenumerationer som jag har registrerat på mitt bankkort?

Svar:

Vissa företag skickar inte korrekt information för att vi ska kunna identifiera transaktionen som en prenumeration. I dessa fall måste kanalen internet öppnas för att transaktionen ska kunna godkännas.

För att ändra detta, loggar du in på icabanken.se och går till Min ekonomi > Mina kort, där du sedan öppnar upp för regionen Internetköp. Du kan även göra dessa inställningar i appen, under Hantera kort.

› Ändra kortinställningar (kräver inloggning)

Påverkas självscanningen när jag får ett nytt kort?

Svar:

Om du har fått ett nytt kort med ett nytt kortnummer och du sedan tidigare har ditt kort registrerat hos ICA självscanning, ska du meddela ditt nya kortnummer i butiken där du handlar. Om du har kvar ditt gamla kort, då underlättar det om du tar med det vid uppdateringen av kortnummret i butiken.

Jag har felaktiga eller obehöriga transaktioner på mitt kort, vad gör jag?

Svar:

Om du har blivit av med ditt bankkort, eller om någon obehörig har använt kortet ska du genast spärra det. Det gör du enklast här på icabanken.se eller i vår app. 

Spärra kort

Skulle du bli debiterad obehöriga transaktioner kan du reklamera dessa genom att fylla i och skicka in en reklamationsblankett. Reklamationer kan även göras på ej erhållna pengar vid uttagsautomaten, vid dubbeldebiteringar eller om du inte får varor som du har köpt på kortet.

Reklamationerna gäller bara för köp som har dragits från kontot, inte för reservationer. Därför ber vi er invänta eventuell debitering innan ni reklamerar transaktionen.

› Reklamationsblankett för obehöriga transaktioner (pdf)

Fyll i alla uppgifter utom datum och underskrift i din dator. Skriv sedan ut dokumentet, och signera med datum och underskrift för hand. Skicka in blanketten till: ICA Banken, Reklamationer, 504 82 BORÅS.

Vad är det för skillnad på ett ICA Kort och ett ICA Bankkort?

Svar:

ICA Kort kan endast användas på ICA, antingen för betalning eller som enbart bonuskort.

ICA Bankens bankkort kan du betala med över hela världen där MasterCard eller Maestro accepteras. Precis som med ICA Kort får du 1 % bonus när du handlar på ICA. Har du Bankkort Plus får du en faktura på alla köp du gör utanför ICA.

› Jämför våra olika kort

Kan jag avsluta mitt ICA-kort om jag skaffar något av ICA Bankens bankkort?

Svar:

Ja, du får samma bonus på ICA med våra bankkort.

Om du vill avsluta ditt ICA-kort med tillhörande konto och eventuell kredit, ring oss på 033‑47 47 90 så hjälper vi dig. Vi har öppet vardagar 8–17.

Saldot på ditt ICA-kort förs inte automatiskt över till ditt nya bankkort.

Får butiker ta ut en avgift när jag betalar med mitt bankkort?

Svar:

Nej.

Undantag

I USA har vissa köpställen rätt att ta ut en avgift i samband med köp. Kravet i dessa fall är att du som kund ska få reda på avgiften innan köpet genomförs, samt att den redovisas på kvittot.

Tar ICA Banken ut några avgifter när jag använder bankkortet utomlands?

Svar:

ICA Banken tar ut ett växlingspåslag på 1,25 procent när man använder bankkortet, kreditkortet eller Bankkort Maestro utomlands.

Kursen sätts av Mastercard och som kund kan du i utlandet ibland få välja ifall köpet ska debiteras direkt i svenska kronor. I dessa fall är det säljstället/ägaren av uttagsautomaten som sköter växlingen och inte Mastercard. Du som kund ska alltid kunna begära att få ditt köp debiterat i den lokala valutan och därigenom låta MasterCard sköta växlingen.

ICA Banken tar inte ut någon uttagsavgift för kontantuttag i automat utomlands. Ibland kan dock den lokala banken ta ut en avgift för uttag i sina automater.

› Läs mer om trygghet och ekonomi på resan

Kan jag betala med ICA Bankens kort när jag handlar på internet?

Svar:

Du kan betala med våra bankkort hos de säljställen som tar MasterCard och/eller Maestro.

För köp som görs i de flesta nätbutiker kräver ICA Banken en giltig CVC2-kod som vidarbefodras av säljstället till banken. CVC2-koden består av tre siffror som du hittar på baksidan av ditt kort. De utländska säljställen på internet som inte vidarbefodrar CVC2-koden till ICA Banken kan komma att nekas köp. CVC2-koden används för att höja säkerhetsnivån vid internetköp.

Vad är Cash Advance?

Svar:

Cash Advance är en transaktionstyp som görs hos finansiella institut, och för vilka ICA Banken har en högre kostnad jämfört med exempelvis en köptransaktion.

I vår prislista (under Utlandsbetalningar) står det vad Cash Advance kostar för dig som kund. I de fall du måste betala på ett ställe där ICA Banken tar ut en Cash Advance-avgift, kan det vara bra att ta ut kontanter i förväg och betala med dem istället. På detta sätt kan du undvika onödiga avgifter.

Hur lägger jag till en medkontohavare till mitt bankkort?

Svar:

Ni får gemensamt skicka en ny ansökan. Välj först om det är ett vanligt bankkort eller vårt kreditkort Bankkort Plus ni vill ha gemensamt.

› Ansök om vanligt bankkort här

› Ansök om Bankkort Plus här

När ni har fått era nya bankkort kan ni ringa oss på 033‑47 47 90 vardagar 8–17, så avslutar vi det tidigare bankkortet.

Det är alltså inte möjligt att lägga till ett extrakort till ett befintligt konto.

Kan jag ändra kortkoden till mitt bankkort?

Svar:

Nej, du kan inte ändra kortkoden.

Jag har glömt min kortkod till mitt bankkort.

Svar:

Då behöver du kontakta kundservice på telefon 033‑47 47 90, vardagar 8–17 för att beställa en ny kortkod.

Vad händer jag slår in fel kortkod?

Svar:

Av säkerhetsskäl spärras ditt kort om fel kortkod slås in tre gånger i följd. Slår du fel kod två gånger i följd och sedan rätt, nollställs antalet felaktiga försök.

Har kortet blivit spärrat måste du beställa ett nytt bankkort hos ICA Banken. Kontakta oss på telefon 033‑47 47 90 så hjälper vi dig. Vi har öppet vardagar 8–17.

Behöver jag beställa ett nytt kort när mitt nuvarande slutar gälla?

Svar:

Nej, det behöver du inte. Du får ett nytt bankkort hemskickat till dig per automatik innan ditt nuvarande kort slutar gälla. Giltighetstiden ser du på framsidan av kortet.

När du fått det nya kortet behöver det aktiveras innan du kan använda det. Det gör du under menyn Min ekonomi > Mina kort när du är inloggad på icabanken.se. Du kan även göra det i våra appar under Hantera kort.

Testa sedan att det nya kortet fungerar och klipp därefter det gamla kortet. Det är samma kortkod till det nya kortet som till det gamla. Det nya kortet kostar inget.

Aktivera kort

Hur gör jag för att få ett nytt bankkort?

Svar:

Du kan enkelt beställa ett nytt kort här på icabanken.se eller i vår app. För att göra det behöver du vara inloggad.

Beställ nytt kort

Om du av någon anledning byter ut ditt nuvarande bankkort innan giltighetstiden gått ut är detta förenat med en administrativ avgift på 50 kr. Avgiften debiteras ditt kortkonto (direktkontot för Bankkort Plus) i samband med ombeställningen.

Vad är phishing?

Svar:

Phishing innebär att en bedragare försöker komma över känslig information om dig och ditt kort eller konto, exempelvis via telefon eller e-post. Oftast blir du i dessa fall ombedd att lämna ut ditt kortnummer och/eller din kortkod.

Vi på ICA Banken uppmanar dig som kund att ALDRIG lämna ut känslig information kring dina banktjänster till obehörig. Vi behöver heller aldrig fråga efter dessa uppgifter.

Misstänker du att du blivit utsatt för phishing ber vi dig kontakta oss snarast på telefon 033‑47 47 90 för spärr av ditt bankkort. Identifiera dig med ditt personnummer och lösenord (ej kortkod) när du kontaktar ICA Banken. Ringer du från utlandet slår du +46 33 47 47 90.

Var hittar jag prislistan för ICA-kort?

Svar:

Aktuella räntor och avgifter för ICA-kort presenteras på ica.se.

Hur fungerar ICA Bankkort Plus?

Svar:

Vårt ICA Bankkort Plus är ett kombinerat kontokort och kreditkort. Det du handlar på ICA eller tar ut i en uttagsautomat dras direkt från kontot. När du handlar på andra ställen fungerar det som ett kreditkort. Dessa inköp samlas på en räkning som du får i slutet på månaden. Du har då möjlighet att betala hela beloppet eller skjuta upp en del av betalningen. Krediten är räntefri i upp till 60 dagar.

Varför kostar det pengar att göra kontantuttag med ICA Bankens kontantkort?

Svar:

Att det är en uttagsavgift är en följd av att Riksgälden prioriterade en låg kortavgift i upphandlingen. Genom att kortkostnaden endast är 87,50 kronor per år under två år och att myndigheterna kan göra obegränsat antal utbetalningar, så blir denna kostnad låg även om 15 kronor kan låta som mycket.

Tjänsten ersätter andra former av utbetalningar till de personer som inte har möjlighet till konto till kontoutbetalningar. Migrationsverket som tidigare gav ut kontanter, sätter nu in pengar på bankkortet som den asylsökande kan betala med i affärer utan att myndigheten debiteras någon avgift för köpet. Kortet har gjort att Migrationsverket sparat pengar i form av minskad administration. Väljer man att ta ut kontanter i kassan i någon av ICAs 1 300 butiker, debiteras inte heller någon uttagsavgift.

Detaljerna och avgifterna i avtalat mellan ICA Banken och Migrationsverket, hänvisar vi till Riksgälden som är ansvariga för upphandlingen av ramavtalet.

ICA Bankens kommentarer till uppgifterna i media

Svar:

Publicerad 24 november 2015 (Uppdaterad 26 november 2015)


ICA Banken ändrar räntan på ICA-kort med kredit (rosa kort)

Den 27 november 2015 sänker ICA Banken räntan på ICA-kort med kredit

Kredittid Tidigare ränta Ny ränta Förändring
Köpmånadsränta 9,95 procent 9,95 procent Oförändrad
Efter köpmånadsränta      15,45 procent       9,95 procent     - 5,5 procent

 
Mer information om aktuella räntor finns i prislistan


 

Med anledning av mediernas uppmärksammande av ICA Bankens produkter vill vi ge ett förtydligande. ICA Banken erbjuder finansiella tjänster som ska förenkla vardagen för ICAs kunder. Vi erbjuder ett komplett utbud av banktjänster för privatpersoner och våra kunder uppskattar ICAs Bankkort. Vi har cirka 600 000 kunder som valt att ha något av våra bankkort. Vi är lyhörda för våra  kunders önskemål och utvecklar ständigt vårt erbjudande. Vi kommer inom närtid se över ränteläget och möjligheten att förbättra våra produkter ytterligare.

Fråga: Varför har ni en så hög kreditränta på ICA-kortet?

Svar: De flesta av våra kunder som har ett ICA-kort med kredit sätter in pengar i förväg eller betalar hela fakturan. Krediten är begränsad till 15 000 kronor och räntan är 15,45 procent. Vi vill alltid uppfattas som prisvärda och erbjuda konkurrenskraftiga produkter och det här är en av de faktorer vi kommer se över.

Fråga: Hur länge har ni haft den aktuella räntan?

Svar: För ICA-kort med kredit är köpmånadsräntan idag 9,95 procent och efter köpmånadsräntan är 15,45%. Vi har haft en ränta på runt 15 procent sedan starten av ICA Banken år 2001.

Fråga: Hur kan jag se vilka räntor som gäller?

Svar: Vi strävar självklart efter att vara så tydliga som möjligt i kommunikationen med våra kunder avseende vilka aktuella räntor som gäller för våra krediter. Information om aktuella räntor finns på avier samt publicerade på vår webb i prislistan och kommuniceras självklart alltid i samband med ändring.

I samband med att kunden ansöker om en kredit visas alltid förhandsinformation om krediten. Där finns bland annat ett representativt exempel på vilken kostnad som utnyttjande av krediten kan innebära. Denna är uttryckt i kronor och vi kan självklart se över om vi kan bli ännu bättre på detta. Dock måste vi i förhandsinformation alltid utgå ifrån ett visst exempel för att uttrycka kostnaden så tydligt som möjligt.

Fråga: Tar ni ut en fakturaavgift för ICA-kortet med kredit (det rosa kortet)

Svar: Det är ingen aviavgift när kontoutdrag skickas, men om krediten utnyttjas tillkommer en fakturaavgift på 20 kronor. Den är den samma oavsett beloppet på fakturan. Vi arbetar på att kunna erbjuda våra kunder e-faktura under 2016 och då kan man välja ett kostnadsfritt alternativ.

ICA Bankens kort

Förtydliganden om ICA Bankens kort med anledning av uppmärksamhet i media. ICA Banken har idag följande kort för nyansökan

ICA-kort (de rosa korten)

- ICA Kort Lojalitetskort för att samla bonus och få erbjudanden. 1 procent på bonusgrundande varor. Kortet är avgiftsfritt.

- ICA Kort med betalfunktion; samla bonus, få erbjudanden samt möjlighet att betala med på ICA. 1 procent på bonusgrundande varor. Kortet är avgiftsfritt.

Till ICA Kort med betalfunktion har man tidigare kunnat ansöka om en kredit på maximalt 15 000 kronor. Detta är i nuläget inte möjligt. Vi har idag ca 600 000 konton som har en kredit och ca 80 000 konton i snitt som varje månad har ett räntebärande saldo på i snitt 2 700 kronor. Köpmånadsräntan är 9,95 procent och efter köpmånadsräntan är 15,45 procent.

ICAs bankkort (de silverfärgade korten)

- ICA Bankkort Maestro – bankkort för ungdomar med kostnadsfria uttag i automater i hela världen*, kontaktlös betalning, 1 procent bonus när du handlar på ICA. Kostnadsfritt upp till 21 år, i övrigt 25 kr per månad.

- ICA Bankkort – ett bankkort MasterCard med kostnadsfria uttag i automater i hela världen*, banktjänster via webb, mobil och telefon, kontaktlös betalning, reseförsäkring och avbeställningsskydd, 1 procent bonus när du handlar på ICA. 25 kr per månad. Kostnadsfritt för ICA-studenter.

- ICA Bankkort Plus – ett betal- och kreditkort MasterCard med kostnadsfria uttag i automater i hela världen*, banktjänster via webb, mobil och telefon, kontaktlös betalning, bra reseförsäkring och avbeställningsskydd, 1 procent bonus när du handlar på ICA. 27 kr per månad. Räntefri kortkredit upp till 60 dagar. Kredit mellan 20 000-100 000 kr, efter kreditprövning. Krediträntan är per idag 10,70 procent och den effektiva räntan är 11,24 procent

 

* Lokal bank kan i vissa fall ta ut en avgift.