Bra att tänka på

Checklista vid bankbyte

Välkommen till oss!

Här har vi samlat lite bra tips för dig som vill bli kund i ICA Banken och som gör bankbytet enklare och smidigare.

Bra tid för bankbyte

Genomför gärna bankbytet i början av en månad så att bytet är genomfört tills att räkningarna ska dras från ditt nya konto i ICA Banken.

Konto & krediter

Om kontot hos den andra banken ska avslutas och ni är flera kontohavare, så måste alla vara överens om att byta bank. Om det även finns en kontokredit, så behöver utestående skuld betalas innan kontot kan avslutas.

Lön och annan ersättning

Följande gäller när du vill flytta lön och annan ersättning till oss:

  • Privatanställd - Meddela arbetsgivaren att de ska sätta in lönen på ditt konto i ICA Banken.

  • Anställd inom kommun, stat eller landsting - Logga in i Swedbanks kontoregister eller Nordeas kontoregister med BankID och byt utbetalningskonto för lönen till ditt konto i ICA Banken.

  • Stammis-student - Logga in i Swedbanks kontoregister med BankID och byt utbetalningskonto för CSN till ditt konto i ICA Banken.

  • Pensionär - Kontakta det/de bolag som betalar ut din pension och be dem sätta in pensionen på ditt konto i ICA Banken.

  • Skatteverket och Försäkringskassan - Glöm inte att också anmäla ditt nya konto till Försäkringskassan och Skatteverket, och eventuella andra som brukar sätta in pengar på ditt konto.

Kort

Om kontot i den andra banken ska avslutas, så behöver även dina kort som är kopplade till det kontot avslutas när du byter bank. Tänk på att inte använda det gamla kortet när du har fått ditt nya kort från oss. Om du har kopplat betalning av olika tjänster till ditt kort i den andra banken, till exempel prenumerationstjänster och parkeringsappar behöver du själv uppdatera dina nya kortuppgifter hos tjänsteleverantören.

Stående överföringar

Du kan själv registrera dina stående överföringar igenom att logga in i appen eller på webben. På webben väljer du Betala/överföra och För över pengar.Fyll uppgifterna och välj att det ska vara en Stående överföring.

I appen klickar du på Plustecknet på Min ekonomi och väljer Ny överföring. Fyll uppgifterna och välj att det ska vara en Stående överföring.

Kom ihåg att avsluta överföringarna från kontot i din gamla bank. Du kan också få hjälp av kundservice, ring oss på 033-47 47 90, vi har öppet vardagar 8–20 och helger 10–15.

Autogiro

Vi hjälper dig att flytta över autogiron. Logga in i appen eller på webben och skriv ett meddelande eller ring oss på 033-47 47 90, vi har öppet vardagar 8–20 och helger 10–15.

E-faktura

Betala dina inkomna e-fakturor innan du avslutar din gamla internettjänst, eller registrera om dem manuellt i vår internetbank. Spara ner dina e-fakturor i din egen dator eller skriv ut dem. Beställ e-faktura på nytt hos ICA Banken på internetbanken eller i ICA Bankens app.

Mobilt BankID

Vi erbjuder Mobilt BankID men det går bra att fortsätta använda ett BankID utgivet av en annan bank. Om du vill skaffa ett BankID via oss, kom ihåg att ansöka om ett nytt innan du avslutar det gamla.

Swish

Tänk på att koppla ditt mobiltelefonnummer till ditt nya konto i samband med bankbytet. Läs mer och ansök om om Swish.

Lån

Om du väljer att inte flytta med dina lån till oss är det viktigt att du kontrollerar hur lånen ska betalas efter bytet till oss.

Sparande och försäkringar

Ha årsbesked, försäkringsbrev eller liknande tillgängliga med uppgifter om vad du har för sparande och försäkringar så hjälper vi dig gärna med förslag utifrån våra tjänster och produkter.

Bankfack hos din gamla bank

Vill du avsluta ditt bankfack behöver du kontakta banken där du har bankfacket för avslut och återlämning av nycklar. Utifall bankfacket ska behållas - kom överens om hur betalning ska lösas.

Bra att veta - ICA Banken erbjuder inga bankfack

För att underlätta för dig att byta bank har Svenska Bankföreningen, tillsammans med sina medlemsbanker, tagit fram gemensamma rutiner för bankbyte.

Svenska Bankföreningens rutin och checklista

En medarbetare på kundservice - Kontakta oss så hjälper vi dig

Vi hjälper dig om du har några frågor alla vardagar 8–20 och helger 10–15.


Tips!
Nu kan du chatta med oss. Fler kontaktvägar finns på vår sida för kundservice.

Chatta med oss!