Mobilt BankID - Enklare att skaffa och förnya

Lättare att skaffa nytt Mobilt BankID

Nu behöver du inte längre någon av ICA Bankens säkerhetsdosor för att skaffa eller förnya Mobilt BankID.

Som vi informerat om under hösten 2021, kan du från och med den 10 januari 2022 använda dig av ett befintligt giltigt Mobilt BankID när du vill ansöka om ett nytt, installera ett till eller förnya det. Det gör det extra smidigt när du t.ex. byter mobiltelefon eller vill installera ett till Mobilt BankID på en annan enhet.

Om du saknar Mobilt BankID eller inte längre har tillgång till den enhet där du har det, kan du fortfarande använda en av våra säkerhetsdosor vid ansökan. Nytt är dock att från och med den 10 januari behöver du även ha tillgång ett svenskt pass eller av polisen utfärdat nationellt ID-kort. Detta gäller vid ansökan om Mobilt BankID med hjälp av någon av våra säkerhetsdosor.

Den mobila enhet som du ansöker om att ha Mobilt BankID på, behöver vara utrustad med en NFC-läsare för att kunna läsa ditt pass eller ID-kort.

Denna förändring görs för att öka säkerheten vid utgivning av Mobilt BankID.

Saknar du svenskt pass eller av polisen utgivet nationellt ID-kort, bör du skaffa något av dessa.

Tips - Ansök om ett Mobilt BankID på ytterligare en mobil enhet, om du har tillgång till en sådan. Då kan du använda den andra enheten om exempelvis en enhet går sönder, tappas eller blir stulen.


Nya villkor för Mobilt BankID

Med anledning av förändringen kommer ICA Bankens allmänna villkor för Mobilt BankID att uppdateras, här hittar du aktuella villkor.

Dela