Mobilt BankID

Mobilt BankID är en e-legitimation som du använder till att styrka din identitet när du är ute på internet. Med Mobilt BankID kan du godkänna köp när du handlar på webben, legitimera dig hos företag och myndigheter, samt utföra dina vanligaste bankärenden utan din säkerhetsdosa och bankkort.

Mobilt BankID

Säker identifiering med Mobilt BankID

Är du bankkund hos oss, vilket du är om du har ett bankkort, kreditkort, Bankkort Barn och Ungdom, bolån eller privatlån så kan du ansöka om ett Mobilt BankID via ICA Banken.

Ansök om Mobilt BankID

Sökande under 16 år? Medgivande behövs från samtliga förmyndare, vilket kan ges i samband med ansökan om Bankkort Barn och Ungdom. Gjordes inte det? Använd denna blankett: Medgivande Mobilt BankID under 16 år

Om Mobilt BankID

Detta kan du använda Mobilt BankID till:

  • Snabb och säker inloggning
  • Legitimering hos svenska myndigheter och företag
  • Signera bankärenden och ansökningar
  • Signera köp på webben
  • Anmäla VAB hos Försäkringskassan
  • Deklarera hos Skatteverket
  • Ansöka om studiemedel hos CSN

Så skaffar du Mobilt BankID

1

Du behöver en smartphone med NFC-läsare, ett Mobilt BankID eller en av våra säkerhetsdosor.

2

Logga in och starta ansökan av Mobilt BankID.

3

Ladda ned BankID Säkerhetsapp från App Store eller Google Play.

4

Starta BankID:s app. Följ instruktionerna för att aktivera ditt Mobila BankID.

Mobilt BankID - ny telefon

Det går inte att flytta ett Mobilt BankID från en mobil enhet till en annan.

Du söker enklast ett nytt Mobilt BankID på nya telefonen med hjälp av det Mobila BankID du har på gamla telefonen. Ta därför INTE bort Mobilt BankID eller gör en fabrikåterställning av din gamla telefon, förrän du laddat ned ett nytt på nya. 

Tips! Om du har fler mobila enheter, rekommenderar vi att du laddar ett extra på någon av dem. Du kan ha upp till fem Mobila BankID samtidigt på olika enheter.

Person håller i en mobil - Skaffa BankID på flera enheter

Vanliga frågor om Mobilt BankID

Hur skaffar jag Mobilt BankID?

  1. Du behöver ha ett bankkort, kreditkort, Bankkort Barn och Ungdom, bolån eller privatlån hos ICA Banken. Är du under 16 krävs även medgivande av samtliga vårdnadshavare.
  2. Du behöver ha ett befintligt Mobilt BankID eller någon av våra säkerhetsdosor.
    Observera - Om du ansöker med säkerhetsdosa krävs även att du har ett svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort för att kunna slutföra ansökan. Din smartphone måste också vara utrustad med en NFC-läsare.
  3. Ladda ner BankID säkerhetsapp i App Store eller Google Play.
  4. Logga in här för att starta ansökan om Mobilt BankID.
  5. Godkänn villkoren.
  6. Klicka på Aktivera ditt Mobila BankID för att påbörja din aktivering hos BankID.
  7. Starta BankID säkerhetsapp och välj Aktivera BankID
  8. Vid hämtning till annan enhet än den du söker på behöver du scanna den QR-kod som visas.
  9. Välj en säkerhetskod på minst 6 siffror i BankID säkerhetsapp.

Åldersgräns för Mobilt BankID?

Det finns ingen åldersgräns för att skaffa Mobilt BankID, men hos ICA Banken krävs medgivande av samtliga förmyndare om barnet är under 16 år.

Ett medgivande ges enklast i samband med ansökan av Bankkort Barn och Ungdom. Detta gör ni på sista steget där ni även godkänner villkoren och signerar ansökan. När ansökan godkänts är det bara att göra en ansökan om Mobilt BankID digitalt

Om förmyndarna inte givit sitt medgivande i samband med ansökan av Bankkort Barn och Ungdom, behöver ni göra det genom blanketten Medgivande för Mobilt BankID under 16 år. Den ska skrivas ut och signeras av samtilga förmyndare. Vi informerar förmyndarna när vi registrerat medgivandet. Efter detta är det bara att gör en ansökan om Mobilt BankID digitalt.

Hur länge är ett Mobilt BankID giltigt?

Ett Mobilt BankID är giltigt i fem (5) år från att det är utfärdat.

Förnya Mobilt BankID - hur går det till?

Ditt Mobila BankID är giltigt i fem (5) år, därefter behöver det förnyas. Det gör du genom att logga in på internetbanken eller i appen, gå in under "Mobilt BankID" och välj sedan "Förnya Mobilt BankID". För att förnya ett Mobilt BankID behöver du antingen ha ett befintligt Mobilt BankID, eller någon av våra säkerhetsdosor.

Observera att om du ansöker med säkerhetsdosa krävs även att du har ett svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort för att kunna slutföra ansökan. Din smartphone måste också vara utrustad med en NFC-läsare.

Behöver jag ha kvar säkerhetsdosan?

Ja, om du inte har ett befintligt Mobilt BankID så behöver du ha en av våra säkerhetsdosor för att kunna ansöka om ett nytt Mobilt BankID.

Observera att om du ansöker med säkerhetsdosa krävs även att du har ett svenskt pass eller svenskt nationellt ID-kort för att kunna slutföra ansökan. Din smartphone måste också vara utrustad med en NFC-läsare.

Spärra ett Mobilt BankID

Spärra Mobilt BankID online

Om du har förlorat en mobil enhet med ett aktivt Mobilt BankID måste du spärra det. Har du tillgång till en av våra säkerhetsdosor, eller ytterligare att aktivt Mobilt BankID så kan du logga in och spärra det.

Spärra Mobilt BankID via telefon

 Välj spärr av kort och berätta sedan att det gäller spärr av Mobilt BankID när du kommer fram.

Du kan även spärra ditt Mobila BankID via telefon, Ring 033-47 47 90 (automatiskt talsvar dygnet runt). Välj spärr av kort och ange att det gäller spärr av Mobilt BankID när du kommer fram.

Kostar Mobilt BankID något?

Mobilt BankID är kostnadsfritt för kunder i ICA Banken.


QR-kod Mobilt BankID

När du har ditt Mobila BankID på en annan enhet än den du loggar in på icabanken.se/signerar uppdrag med, behöver du skanna en QR-kod med BankID-appen.

Detta görs för att säkerställa att enheten med ditt Mobila BankID är på samma ställe som den enheten som du loggar in/signerar uppdrag på.


Gör Mobilt BankID snabbare

Aktivera TouchID eller FaceID under inställningar i din app för Mobilt BankID, så kan du välja att logga in och signera med ditt fingeravtryck eller ditt ansikte.

Mobilt BankID och skyddad identitet

Det går att ha Mobilt BankID även om du har skyddad identitet. När du skaffar Mobilt BankID för första gången behöver du följa en särskild rutin för skyddad identitet. Detta påbörjas genom att gör en ansökan om Mobilt BankID.

Minsta möjliga data

När du använder BankID för att identifiera dig eller skriva under hos ett företag eller en myndighet skickas bara den data som finns på ditt BankID, vilket är ditt namn och personnummer. Uppgifter som adress, epost eller telefonnummer lagras inte i BankID. Det syns inte heller att du har skyddad identitet.

Bra att tänka på - Kom ihåg att förnya ditt Mobila BankID innan det går ut med hjälp det giltiga Mobila BankID du redan har. Det är mycket enklare för dig, än att söka en helt nytt. Du kan ha upp till 5 Mobila BankID:n samtidigt.

En medarbetare på kundservice - Kontakta oss så hjälper vi dig

Vi hjälper dig om du har några frågor alla vardagar 8–20 och helger 10–15.


Tips!
Nu kan du chatta med oss. Fler kontaktvägar finns på vår sida för kundservice.

Chatta med oss!