På icabanken.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Jag förstår

Ångerrätt

Du har rätt att ångra dig när det gäller våra produkter, när de tecknas via internet, telefon eller genom svar på annons/brevutskick. Ångersfristen är 14 dagar.

Du har rätt att ångra tecknade produkter

Du som har tecknat någon av våra produkter har rätt att ångra dig enligt distans- och hemförsäljningslagen utan att behöva ange något skäl för detta. Du har 14 dagar på dig från den dag då avtalet ingicks.

Du väljer kontaktväg själv

Du väljer själv den kontaktväg som du tycker passar bäst för ärendet. Du kan välja att skicka meddelande via internetbanken, ringa oss på 033‑47 47 90 eller skriva ett brev till oss på adressen ICA Banken, 504 82 Borås.

Vi som bank har 30 dagar på oss av avsluta tjänsten eller produkten från det att du har meddelat att du vill utnyttja ångerrätten. Eventuella bankkort ska klippas itu och returneras till banken.

Fonder och bolån omfattas inte

Du har ångerrätt för de flesta typer av bankavtal, undantaget fonder och bolån.

Banken kan kräva ersättning och ränta

Eventuella kostnader som banken kan få i samband med att ångerrätten utnyttjas, kan enligt Distans- och hemförsäljningslagen du som kund få stå för.

Banken har alltså rätt, som en del av ångerrätten, att kräva ersättning för skäliga kostnader som gäller den del av tjänsten som du har tillhandahållit fram till du utnyttjade din ångerrätt.

När det gäller krediter får banken kräva avtalsenlig ränta under hela den tid som krediten faktiskt utnyttjats, alltså ända fram tills du betalat tillbaka lånebeloppet.

Referens: Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler och Konsumentkreditlag (2010:1846).