På icabanken.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Jag förstår

Säkerhet och hantering

Ditt bankkort och din kortkod är värdehandlingar. Här får du tips på hur du hanterar dom på ett säkert och vaksamt sätt.

Hantera kort och kod som värdehandlingar

Förvara inte din kortkod tillsammans med kortet och lämna aldrig ifrån dig kortkoden. Var uppmärksam om du lämnar ifrån dig ditt kort exempelvis på en restaurang.

Spärra ditt kort så snart som möjligt om du misstänker någon form av bedrägeri eller stöld, eller om du har tappat ditt kort.

Håll koll vid uttagsautomaten

Var försiktig vid uttagsautomater och tänk på att skydda din kortkod. Kontrollera så att ingen yttre manipulation har gjorts på uttagsautomaten. Om ditt kort fastnar i automaten, kontrollera så att ingen obehörig plockar ut ditt kort.

Är du osäker ska du spärra kortet direkt.

Bankkortet på resan

Lämna aldrig kvar kortet på hotellrummet utan använd hotellets safetyboxar eller kassaskåp. Fickstölder förekommer ofta på stränder, i butiker, på krogar, på bussar, på marknader, i köer och  på stationer. Var extra vaksam på platser där många människor vistas eller där trängsel råder.

Ibland frågar butiken om du vill betala i SEK istället för lokal valuta. Kontrollera då i förväg vilken kurs du får. Rekommendationen är dock att alltid betala i lokal valuta. Kursen sätts dagligen av Mastercard, och bestäms den dag då pengarna dras från kontot. Det innebär att du ibland får en bättre och ibland en sämre kurs än dagen du gjorde köpet.

Att handla på webben 

Läs alltid igenom vilka regler och villkor som gäller för just den webbplats du ska handla ifrån. Har du returrätt? Ingår moms, tullavgifter och porto? Vilken garanti får du? Hur reklamerar du köpet?

Lämna aldrig ifrån dig ditt kortnummer via e-post. Lämna heller aldrig ifrån dig kortkoden eller andra lösenord.

Handla bara från webbplatser som du kan lita på.

För din säkerhet så höjer vi hela tiden våra krav på säkerhet vid handel via webben. Ett exempel på säkerkerhetskrav är att den så kallade CVC2-koden måste anges (den tresiffriga koden på bankkortets baksida).

Det allra säkraste sättet att handla via webben, är via webbplatser som är anslutna till Mastercard Securecode. Då använder du din säkerhetsdosa för att signera köpet.

Även om du handlar på en webbplats som inte använder Securecode, har du alltid möjlighet att reklamera köpet om något skulle bli fel.

Varning för phishing

Phishing innebär att en bedragare försöker komma över känslig information om dig och ditt konto eller bankkort, till exempel via telefon eller e-post. Oftast blir du i dessa fall ombedd att lämna ut ditt kortnummer och/eller din kortkod.

ICA Banken vill uppmana kunder att aldrig lämna ut känslig information kring banktjänster till obehörig. Vi på ICA Banken behöver heller aldrig fråga efter dessa uppgifter. ICA Banken kan ringa dig och uppmana dig att identifiera dig med t.ex. Mobilt BankID, dock sker detta bara i samband med att du har något typ av ärende med oss t.ex. en ansökan.

Misstänker du att du blivit utsatt för phishing ber vi dig kontakta oss snarast på telefon för att spärra ditt bankkort. Identifiera dig med ditt personnummer och lösenord (ej kortkod) när du kontaktar ICA Banken. Ringer du från utlandet slår du +46 33 47 47 90.

Mer om banksäkerhet

Bankföreningen har samlat rekommendationer för hur du tryggt och säkert kan sköta dina bankärenden via internet och betala med ditt bankkort.

Läs Bankföreningens råd om banksäkerhet här »

Aktivera nytt kort

Alla nya bankkort från ICA Banken behöver aktiveras innan du kan börja använda det.

› Mer om aktivera nytt bankkort