På icabanken.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Jag förstår

Frågor och svar

Swish

Hur skaffar jag Swish?

Svar:

Du ansluter dig till Swish via internetbanken eller i ICA Bankens app.

Där kopplar du ihop ditt bankkonto med ditt mobilnummer. När du gjort detta kan du börja ta emot pengar via ditt mobilnummer. För att kunna skicka pengar behöver du även ladda ner Swish-appen ”Swish Betalningar” och ”BankID säkerhetsapp som finns i både AppStore, Google Play samt Windows Store.

Är ditt mobilnummer redan anslutet till Swish genom en annan bank?

Swish kommer automatiskt att avslutas i den andra banken om du väljer att ansluta ditt mobilnummret genom ICA Banken istället.

Kostar Swish något?

Svar:

Nej, Swish är avgiftsfritt för kunder i ICA Banken.

Kan jag ansluta mig till Swish utan smartphone?

Svar:

Ja, men då kan du endast ta emot pengar via Swish. Logga in på internetbanken och anslut dig till Swish.

Hur gammal måste man vara för använda Swish?

Svar:

När man fyller 16 år går det att ansluta sig till Swish.

Barn och ungdomar upp till 15 år kan endast vara mottagare till Swishbetalningar och anslutning till Swish görs genom förmyndare.

Tänk på att apparna för Swish och Mobilt BankID inte kan laddas ned av personer upp till 15 år. De kan endast se att de mottagit en betalning via Swish när de är inloggade på internetbanken, mobila webben eller i ICA Bankens app efter att de anslutits till Swish av en förmyndare.

Kan man ansluta sig till Swish om man har ett gemensamt konto?

Svar:

Ja, det går bra eftersom respektive persons mobilnummer kan kopplas till det gemensamma kontot i ICA Banken.

Kan jag ansluta ett mobilnummer som någon annan äger?

Svar:

Ja, det går bra att ansluta ett mobilnummer som till exempel din arbetsgivare eller förälder äger. Detta eftersom mobilnumret kopplas ihop med ditt bankkonto.

Kan jag swisha till företag, föreningar eller organisationer?

Svar:

Ja, om företaget, föreningen eller organisationen har ett Swish-nummer.

Det går till på samma sätt som när du swishar till en privatperson, men du anger deras Swish-nummer istället för ett mobilnummer.

Hur mycket pengar kan jag betala via Swish?

Svar:

Inom en fyra dagars period kan du per konto skicka betalningar på max 15 000 kronor.

Skulle du behöva betala en större summa, kan du aktivera ett tillfälligt engångsbelopp på max 150 000 kronor per konto. Tänk på att om du inte använder hela tillfälliga engångsbeloppet när du gör betalningen, kan du inte använda resterande utrymme i efterhand. Efter fyra dagar kan du sätta ett nytt tillfälligt engångsbelopp.

Du kan själv justera beloppsgränserna när du är inloggad på icabanken.se eller i ICA Bankens app.

Kan jag ångra en betalning via Swish?

Svar:

Nej. Du behöver själv kontakta mottagaren om betalningen blivit felaktig.

I andra hand kontaktar du kundservice på 033‑47 47 90vardagar 8–17.

Hur vet jag att min betalning kommit fram?

Svar:

Du som sändare av pengar kan alltid se genomförda betalningar i din Swish-app, samt när du är inloggad på internetbanken eller i ICA Bankens app.

Om mottagaren har aktiverat notiser i Swish-appen får personen en notifiering om betalningen. Personen kan även se den direkt i sin internet- och mobilbank.

Vad händer med Swish om jag byter mobil eller mobilnummer?

Svar:

Om du bytt mobil och har behållit mobilnumret, behöver du bara ladda ned och aktivera Swish-appen på din nya mobil.

Har du bytt mobilnummer rekommenderar vi att du loggar in på internetbanken eller i ICA Bankens app och tar bort Swish-anslutningen för ditt gamla mobilnummer. Sedan ansluter du det nya mobilnumret och följer instruktionerna.  

Hur avslutar/spärrar jag Swish?

Svar:

Du loggar in på internetbanken eller i ICA Bankens app och tar bort Swish-anslutningen.

Det går även bra att få hjälp att avsluta/spärra Swish via kundservice på telefon 033‑47 47 90vardagar 8–17.