På icabanken.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Jag förstår

Frågor och svar

Mobildosa

Hur skaffar jag mobildosan?

Svar:

För att kunna skaffa ICA Bankens mobildosa, behöver du ladda ned vår app för iPhone eller Android.

Viktigt - Du kommer behöva ditt kort och din säkerhetsdosa för att kunna aktivera mobildosan.

Så aktiverar du mobildosan

  1. Logga in i appen
  2. Klicka på menyn högst upp till höger i appen
  3. Klicka på Säkerhetslösningar
  4. Under Mobildosa klickar du på aktivera

När du fått en kvittens på att mobildosan är aktiverad behöver du logga ut och sedan logga in i appen igen för att mobildosan ska fungera.

Viktigt – Tänk på att spara din säkerhetsdosa

Säkerhetsdosan behövs fortfarande för utförande av vissa ärenden, samt om du skulle vilja byta säkerhetskod eller om du behöver aktivera mobildosan på nytt.

› Så här tar du bort en mobildosa

Problem med Mobildosan i vår app för iPhone

Svar:

För vissa vissa kunder som har ICA Bankens app för iPhone har det uppstått problem med Mobildosan i samband med uppdatering av appen eller att man fått ett felmeddelande i sista steget, då man aktiverar en Mobildosa.

Nu ska detta problem vara åtgärdat och för att komma vidare behöver du göra följande:

  • Klicka på menyknappen högst upp till höger i appen
  • Klicka på säkerhetslösningar
  • Välj avaktivera under Mobildosa
  • Välj den Mobildosa som tillhör din enhet
  • Välj avaktivera
  • Aktivera sedan en ny Mobildosa

Fungerar det inte med att bara göra ovanstående. Avinstallera ICA Bankens app för iPhone och ladda ned den på nytt från App Store och aktivera sedan en ny Mobildosa.

Hur många mobildosor kan jag ha?

Svar:

Du kan maximalt ha två mobildosor aktiverade på två olika mobila enheter.

Kan jag byta säkerhetskod på mobildosan?

Svar:

Ja, det kan du göra. För att kunna göra detta behöver du din säkerhetsdosa och bankkort till hands.

  1. Logga in i appen.
  2. Klicka på menyn högst upp till höger i appen.
  3. Klicka på Säkerhetslösningar
  4. Under Mobildosa klickar du på Byt säkerhetskod och följ instruktionerna som följer i appen
Var kan jag använda mobildosan?

Svar:

Om du aktiverat mobildosan i ICA Bankens app för iPhone eller Android kan du använda den för att utföra de flesta bankärenden i våra appar och på icabanken.se.

Vad kan jag göra med mobildosan?

Svar:

Med mobildosan kan du utföra de vanligaste bankärendena:

  • Betala räkningar
  • Godkänna E-fakturor
  • Göra överföringar (ej utlandsbetalningar)
  • Genomföra köp på internet
  • Lägga till nya mottagare
  • Logga in och signera uppdrag på icabanken.se och i våra appar
Kan jag göra mig av med säkerhetsdosan efter jag aktiverat mobildosan?

Svar:

Nej. Säkerhetsdosan behövs fortfarande för utförande av vissa ärenden, samt om du skulle vilja byta säkerhetskod eller om du behöver aktivera Mobildosan på nytt.

Hur genomför jag ett köp på internet med mobildosan?

Svar:

När du genomför ett internetköp kan du bli uppmanad att verifiera köpet. Ditt kort är anslutet till MasterCard® SecureCode™ och verifieringen är ett sätt att skydda dig mot bedrägerier.

Verifieringen går till enligt följande:

Vi ber dig ta fram en svarskod med hjälp av kontrollkoden som du får på webbplatsen.

  1. Starta ICA Bankens app
  2. Du behöver inte logga in i appen, utan klicka på menyn högst upp tillhöger på logga-in-sidan
  3. Välj Mobildosa i menyn
  4. Tryck på ”Köp”, följ instruktionerna i Mobildosan och på den aktuella webbplatsen.
Hur loggar jag in med mobildosan på icabanken.se?

Svar:

När du klickat på logga in på icabanken.se, väljer du Logga in med mobildosa.

  1. Skriv in ditt personnummer
  2. Tryck på knappen Påbörja inloggning.
  3. Öppna ICA Bankens app i din mobil. Logga inte in i appen, utan klicka på menyknappen på logga-in-sidan.
  4. Välj Mobildosa.
  5. Tryck på Inloggning.
  6. Skriv in din säkerhetskod i den dialog som följer.
  7. Klicka på Logga in.
  8. På webbsidan kommer snart ett meddelande visas att du är inloggad på webben.
Hur tar jag bort en mobildosa från en enhet?

Svar:

Om du vill ta bort en mobildosa från en enhet gör du så här:

  1. Logga in i appen
  2. Klicka på menyn högst upp till höger
  3. Klicka på Säkerhetslösningar
  4. Under Mobildosa klickar du på avaktivera
  5. Välj vilken enhet du vill avaktivera
  6. Klicka på avaktivera

Du kan också avaktivera en mobildosa när du är inloggad på internetbanken under ”Mina Mobildosor”.

Vad gör jag om jag spärrat min mobildosa?

Svar:

Om du spärrat din mobildosa på grund av att du slagit in fel säkerhetskod för många gånger, då avaktiveras mobildosan automatiskt.

Aktivera en ny mobildosa med hjälp av din säkerhetsdosa och ditt bankkort.