På icabanken.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Jag förstår

Frågor och svar

Konto

Varför får jag inga kontoutdrag längre?

Svar:

Från och med april 2010 skickar vi inte längre ut kontoutdrag med post till våra kunder. Detta för att spara papper och värna om miljön. På så sätt tillgodoser vi också önskemål från många av våra kunder.

Du kan alltid se dina kontohändelser 18 månader tillbaka i tiden här på icabanken.se, och du kan själv skriva ut dina kontoutdrag för de perioder du önskar. 

Önskar du behålla dina skriftliga kontoutdrag, skicka ett säkert meddelande till oss när du är inloggad.

› Skicka säkert meddelande (kräver inloggning)

Vad har ICA Banken för inlåningsränta?

Svar:

Den rörliga räntan på våra konton som används för transaktioner och betalningar är 0,00 %. På vårt sparkonto är räntan just nu 0,10 %.

Mer information om våra aktuella räntor och avgifter hittar du i vår prislista

Hur ofta betalas inlåningsräntan ut?

Svar:

Inlåningsräntan betalas ut årsvis, eller i samband med att ett konto avslutas.

Kan jag ha flera konton hos ICA Banken?

Svar:

Ja, det kan du. Du kan själv öppna nya konton när du är inloggad med säkerhetsdosa, Mobilt BankID eller Mobildosan.

› Öppna bankkonto
› Öppna sparkonto
› Öppna sparkonto för barn (pdf)

För dig som inte har någon inloggning hos ICA Banken eller vill öppna ett gemensamt sparkonto med någon, använd denna blankett (pdf).

Hur flyttar jag autogiro från en annan bank?

Svar:

Vi hjälper dig att flytta autogiron och automatiska överföringar till ditt konto hos oss. Skicka ett säkert meddelande när du är inloggad.

För att flytta över dina autogiron från en annan bank behöver vi uppgifter om clearing- och kontonummer där dragningarna sker i dag. Vi behöver också veta om vi ska ta över alla autogiron eller endast enstaka, och i sådana fall vilka.

Hur avslutar jag ett autogiro?

Svar:

Du kan själv avsluta autogirot på internetbanken. Gå in under Betala och överföra, Autogiro och Mina autogiron när du är inloggad med din säkerhetsdosa.

› Till Mina autogiron (kräver inloggning)

Kan jag koppla ett autogiro till ett ICA konto?

Svar:

Vill ha ett autogiro kopplat till ett konto i ICA Banken, kontakta företaget som du vill ha ett autogiro hos. Du kan också ansöka om autogiro hos olika företag när du är inloggad på icabanken.se under Betala och överföra > Mina autogiron.

› Sök mottagare för autogiro (kräver inloggning)

Hur byter jag konto för mina autogirobetalningar?

Svar:

Logga in med din säkerhetsdosa, Mobildosan eller Mobilt BankID. Gå in under Betala och överföra och sedan Mina autogiron. Där kan du välja vilket konto som ska användas för ditt autogiro.

› Mina autogiron (kräver inloggning)

Hur fungerar direktdebitering?

Svar:

Vissa av ICA Bankens produkter och tjänster betalar du för via direktdebitering. Det gäller till exempel hemförsäkring och kundlån.

Det går ut på att den summa du har att betala dras från det konto du har valt. Du får meddelande (avisering eller dragningsbesked) om vilket datum vi drar pengarna från kontot, och om summan förändras.

Om du vill byta konto för direktdebitering, kontaktar du oss per telefon 033‑47 47 90, vardagar 8–20.

Vad är reserverat belopp på kontot?

Svar:

Vid de flesta kortköp som görs har butiken eller ägaren av uttagsautomater en skyldighet att kontrollera om det finns täckning för köpet eller uttaget. När denna kontrollfråga görs reserveras motsvarande belopp på kontot. Det disponibla beloppet påverkas med en summa som motsvarar det reserverade beloppet.

ICA Banken avvaktar sedan en definitiv bekräftelse på att köpet/uttaget gick bra. Det sker normalt inom fem bankdagar, men det kan dröja längre. Först därefter bokförs det reserverade beloppet som en transaktion och saldot påverkas.

Hur får jag reda på mitt saldo?

Svar:

Du kan få reda på ditt saldo på flera sätt. Saldot finns på:

  • Här på icabanken.se, när du har loggat in
  • På vår mobila webb mobil.icabanken.se
  • I vår app för iPhone eller Android
  • Snabbsaldo via vår app för iPhone eller Android utan att logga in
    › Så här aktiverar du Snabbsaldo i vår app
  • Snabbsaldo via mobilen, nås på 033-47 47 47
  • Talsvar på telefon 033-47 47 90
Vad är snabbsaldo i appen?

Svar:

Snabbsaldo i appen ger dig tillgång till disponibelt belopp på ett utvalt konto, utan att du behöver logga in. Snabbsaldo är en funktion som finns tillgänglig i vår app för iPhone och Android. För att Snabbsaldo ska vara säkert, ska skärmlås vara aktiverat på enheten.

Funktionen Snabbsaldo är giltig i tre månader från aktiveringsdatumet, därefter behöver du återaktivera Snabbsaldo under "Inställningar" i appen.

Så aktiverar du Snabbsaldo

  • Ladda ner ICA Bankens app för iPhone eller Android (gratis)
  • Logga in med hjälp av Mobildosan eller använd din Säkerhetsdosa och Bankkort
  • Klicka på menyn och välj inställningar
  • Följ instruktionerna för aktivering av Snabbsaldo
  • Logga ut och klicka på menyknappen för att se snabbsaldot

Tips för Androidanvändare

För dig som använder ICA Bankens Android app går det även att lägga till en widget på din hemskärm för Snabbsaldo.

Varför fungerar inte snabbsaldo i appen?

Svar:

Funktionen Snabbsaldo är av säkerhetsskäl giltig i tre månader från aktiveringsdatumet. Var tredje månad behöver du därför återaktivera funktionen under ”Inställningar” i appen.

Finns det sparande för barn?

Svar:

Ja, som förälder eller förmyndare kan du öppna ett sparkonto eller spara i fonder för ett omyndigt barn i ICA Banken.

› Läs mer om sparande för barn

Hur överför jag ett tillgodosaldo från fakturakontot?

Svar:

Du kan inte själv överföra pengar från ditt fakturakonto till något av dina andra konton. Anledningen är att ditt fakturakonto innehåller en räntefri kortkredit, som inte är tänkt att tas ut i kontanta medel. Har du egna insatta pengar på ditt fakturakonto, utöver din kredit, är du välkommen att kontakta vår kundservice 033‑47 47 90, vardagar 8–20.

Observera att överföringen måste vara till konto på ICA Banken.

Om jag har ett tillgodosaldo utöver krediten på fakturakontot, skickas det ut en faktura ändå?

Svar:

Vi skickar en faktura på fakturakontot även om det finns ett tillgodosaldo utöver krediten. Faktura skickas alltid då det skett en transaktion på kontot.

Hur gör jag kontot till mitt lönekonto?

Svar:

För att göra ditt konto hos oss till ditt lönekonto, anmäl kontonumret till din arbetsgivare.

För att få hjälp med att flytta över autogiron och andra automatiska överföringar till ditt nya konto, kan du ringa till oss på 033‑47 47 90. Vi kan också hjälpa dig att avsluta konton i andra banker, om du vill det.

Glöm inte att också anmäla ditt nya konto till Försäkringskassan och Skatteverket, och eventuella andra som brukar sätta in pengar på ditt konto.