På icabanken.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Jag förstår

Frågor och svar

ICA Försäkring

Jag har fått ett brev om att ICA Försäkring kommer bli ny försäkringsgivare. Vad behöver jag göra för att fortsätta ha en fungerande försäkring?

Svar:

Du behöver inte göra någonting, mer än att betala försäkringen för den kommande perioden. Betalar du med faktura är det bara betala den, har du direktdebitering via konto behöver du inte göra något alls.

Betalar du via autogiro behöver du skicka in ett nytt medgivande till oss (autogiromedgivande bifogades i det brev som du fått).

Behöver jag fylla i ett nytt autogiromedgivande?

Svar:

Ja, blankett för nytt autogiromedgivande bifogades i det brev du fått. Vill du skriva ut ett nytt kan du hämta autogiromedgivande (pdf) här.

Vad skiljer försäkringarna åt, mellan den jag hade med Moderna försäkringar som försäkringsgivare och den nya med ICA Försäkring som försäkringsgivare?

Svar:

Vi på ICA Försäkring har tagit fram en ny produkt med många förbättringar som vi hoppas att du blir väldigt nöjd med. Men vi vill att du ska känna dig extra trygg, så vi ger dig även en villkorsgaranti för den kommande försäkringsperioden. På så vis får du ta del av alla de förbättringar som gjorts samtidigt som du garanteras att få minst samma skydd som du hade tidigare.

I brevet du får hemskickat i god tid innan huvudförfallodagen kan du läsa i detalj vilka förbättringar som gjorts.

Var ringer jag om jag får en skada?

Svar:

Om din försäkring gäller fr o m 1 oktober 2015 eller senare ska du ringa till ICA Försäkring, 033‑47 47 90vardagar 8–20.

Om din försäkring gäller från ett datum innan 1 oktober 2015 ska du ringa 0200-25 25 15 fram till nästa förnyelse då din försäkring förnyas med ICA Försäkring som försäkringsgivare. Är du minsta osäker ring oss på 033‑47 47 90 så hjälper vi dig!

Kommer priset att förändras på min försäkring när den går över från Moderna Försäkringar till ICA Försäkring?

Svar:

Nej, du får samma pris som du hade förra året, förutsatt att du inte flyttat, bytt bil, ändrat körsträcka eller gjort någon annan förändring som alltid får en prispåverkan, antingen uppåt eller ner.

Vilka försäkringar kommer ICA Försäkring erbjuda?

Svar:

Från 1 oktober 2015 kan du köpa boendeförsäkringar och vissa fordonsförsäkringar hos oss. Vi kommer utöka antalet produkter fortlöpande.

Jag vill göra förändringar i min försäkring, t ex ändra antal mil som jag kommer köra eller om jag gjort en tillbyggnad på huset. Var vänder jag mig?

Svar:

Kontakta oss på 033‑47 47 90vardagar 8–20 så hjälper vi dig så du blir rätt försäkrad.

Varför ska jag välja ICA Försäkring?

Svar:

ICA Försäkring är en uppstickare på försäkringsmarknaden och vi vill utmana de stora bolagen så du ska få bättre försäkringar för dina pengar. Vi vill förnya och förändra branschen på många olika sätt, bland annat modernisera hur man köper försäkringar och hur du som kund upplever försäkringen under året.

Att vi är en del av ICA gör oss till ett tryggt val, och vi kommer se till att vara det bästa försäkringsbolaget för ICAs kunder. Bland annat får du ICA-bonus på din försäkring på samma sätt som när du köper mjölk.

Vad innebär 5 års fast pris?

Svar:

Det innebär att när du inte har någon skada lovar vi att inte höja priset på försäkringen. Har du ingen skada under fem år kommer vi heller inte att höja priset under hela den perioden. Om du däremot flyttar eller ändrar omfattning i försäkringen kan priset komma att justeras till ett nytt fast pris. Priset kan bli högre eller lägre beroende på vilka ändringar som görs.

Får man ICA-bonus på sina försäkringar?

Svar:

Ja, har du ICA-kort får du ICA-bonus på försäkringspremien på samma sätt som när du handlar mjölk.

Vad innebär Villkorsgarantin?

Svar:

Vi på ICA Försäkring har tagit fram en ny produkt med många förbättringar som vi hoppas att du blir väldigt nöjd med. Men vi vill att du ska känna dig extra trygg, så vi ger dig även en villkorsgaranti för den kommande försäkringsperioden. På så vis får du ta del av alla de förbättringar som gjorts samtidigt som du garanteras att få minst samma skydd som du hade tidigare.

Jag har en försäkring som förnyas nu och en försäkring som förnyas längre fram. Kan jag flytta över båda nu?

Svar:

Båda dina försäkringar kommer att flyttas över till ICA Försäkring på respektive försäkrings förfallodag. Du som kund kommer att få information i god tid innan.

Varför behöver jag skicka in ett nytt autogiromedgivande?

Svar:

ICA Försäkring är ett nytt bolag och tidigare autogiromedgivande med Moderna Försäkringar gäller inte längre för dina försäkringar hos ICA. För att vi ska kunna dra pengar automatiskt behöver vi få ett nytt medgivande från dig. Tänk dock på att inte avsluta tidigare autogiromedgivande innan försäkringen förnyats hos oss.

Kan jag teckna min MC/Moped hos er från och med den 1 oktober?

Svar:

Nej, idag tillhandahåller vi inte försäkringar för MC och Moped (mer än trafikförsäkring) men framöver kommer vi erbjuda fler försäkringar och MC/Moped är några av dessa.

Jag har min olycksfallsförsäkring hos er, när kommer den att flyttas över till ICA Försäkring?

Svar:

Olycksfallsförsäkringar kommer vi erbjuda under 2016. Du kommer att få information i god tid innan överflyttning sker.