Pressmeddelande: Finansinspektionen ger klartecken för försäkringsverksamhet

Artikelbild Bo Lagergren, vd ICA Försäkring

ICA Banken har nu fått tillstånd från Finansinspektionen för att bedriva försäkringsverksamhet. ICA Banken startar nu upp ett dotterbolag, ICA Försäkring AB, med en egen ledning och styrelse. Planen är att bolaget ska börja erbjuda kunderna sakförsäkring i slutet av 2015.

- Vårt försäkringserbjudande kommer hjälpa oss att stärka och bredda vårt kunderbjudande men kommer även att möjliggöra en starkare kundlojalitet, säger Per Strömberg, vd för ICA Gruppen.

- Genom att vi bildar ett eget bolag får vi större möjlighet att ta fram unika erbjudanden anpassade efter ICA-kundernas behov. Vi vill också få en starkare koppling mellan våra försäkringar och detaljhandelsverksamheten, säger Bo Lagergren, vd på ICA Försäkring AB.

ICA Försäkring kommer erbjuda sakförsäkring till privatkunder. Redan idag har ICA-banken ett försäkringserbjudande men via externa partners. En ledning och styrelse för bolaget är tillsatt och vd blir Bo Lagergren, tidigare privatmarknadschef på ICA Banken. Det nya bolaget ska vara operativt under slutet av 2015.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: 010 422 52 52
Informationen är sådan som ICA Gruppen AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande torsdagen 15 januari 2015 kl 08:00.

ICA Gruppen AB (publ) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med cirka 2 300 egna och handlarägda butiker i Sverige, Norge samt de tre baltiska länderna. I koncernen ingår ICA Sverige, ICA Norge och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till de svenska kunderna. I koncernen ingår även det helägda portföljbolaget inkClub, samt de delägda portföljbolagen Cervera och Hemtex. För mer information se icagruppen.se

Artikeln publicerad 2015-01-15