Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse, följa upp hur webbsidan används, samt för att stödja vår marknadsföring. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Ok

Årets kundnöjdhetsmätning från SKI

Händer som bildar ett hjärta
Händer som bildar ett hjärta

När 2018 års resultat av SKI kundnöjdhetsmätning presenterades, kunde man urskilja ett trendbrott i den nedåtgående trend i förtroendet kunderna haft de senaste åren för banker generellt. I år vände siffrorna upp för flertalet av bankerna som är med i mätningen.

Bankbranschens bästa siffror i SKI-mätningarna var 2007 och 2010 och sedan har kundnöjdheten dalat. Ökningen fram till 2010 berodde troligen på den digitala utveckling som branschen genomgick då, med bl.a. Mobilt BankID och Swish som stora drivfaktorer.

Att ligga långt fram i den digitala utvecklingen är något som är en hygienfaktor i bankbranschen enligt kunderna, så idag beror kundnöjdheten på andra saker. Ett gott tecken är att i år bröts branschens trend med nedåtgående siffror och de flesta bankers siffror vände uppåt.

ICA Banken hamnade på ett SKI-resultat på 70,1, vilket och gav oss en 5:e plats i 2018 års mätning. Årets resultat är en förbättring mot föregående år som låg på 68,8, men det finns mycket kvar att arbeta på för att vi ska nå ett bättre resultat i kommande års mätningar.

Vi är glada att vi förbättrat oss mot förra årets mätning, men nöjda är vi inte förrän den dag då vi har bankbranschens nöjdaste kunder.

SKI resultat 2018

Bild från SKI, Svenskt Kvalitetsindex

Artikeln publicerad 2018-10-02

Fler nyheter


Shopping online
Information 2019-09-12

Nya regler vid betalningar

Den 14 september 2019 sker en ändring av betaltjänstlagen som innebär höjda säkerhetskrav vid vissa typer av betalningar inom EU/EESDenna förändring görs bland annat för att minska risken för bedrägerier.

› Så kommer nya betaltjänstlagen påverka dig
Bedrägerier på på webben och via sociala medier blir allt vanligare
Information 2019-03-28

Allt vanligare med bedrägerier

Bedragarna hittar ständigt nya metoder för att lura till sig uppgifter och därför är det viktigt att tänka på att aldrig lämna ut dina personliga uppgifter, som t.ex. koder, lösenord eller kortnummer. Idag har det också blivit vanligare att unga personer omedvetet eller medvetet agerar penningmålvakter.

› Minska risken att bli lurad av bedragare
Man som talar i mobilen
Information 2019-03-01

Varning för falska telefonsamtal

Den senaste tiden har det förekommit att kunder blivit uppringda av bedragare som använder vårt telefonnummer 033-47 47 90, vilket gett intrycket att det är vi som ringt dem. De vill ofta att du lämnar ut koder eller loggar in med Mobilt BankID eller någon annan säkerhetslösning som vi har.

› Mer om de allt vanligare telefonibedrägerierna
En dator som visar en webbsida hos skatteverket inför deklarationen.
Information 2019-02-22

Dags att deklarera

Den 19 mars öppnar möjligheten att börja deklarera. Om du ska få tillbaka på skatten och inte gjort några ändringar, så är det möjligt att få skattepengarna innan påsk. Här är lite viktiga datum som är bra att hålla koll på, både för den som få tillbaka och betala.

› Läs mer om vilka datum som gäller inför årets deklaration
Artikelbild
Information 2019-01-08

Information om årsbeskeden

I ICA Bankens hållbarhetsarbete ingår att minska antalet brevutskick. Det innebär att du får ditt årsbesked presenterat digitalt på internetbanken.

› Så hittar du ditt årsbesked