Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse, följa upp hur webbsidan används, samt för att stödja vår marknadsföring. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här

Ok
2015-09-15

Blipparna blir fler och fler

Artikelbild

Strax före sommaren började ICA Banken utbytet av alla bankkort och de första kunderna fick sitt nya bankkort med blippfunktion. ICA var först ut i Sverige med möjligheten att kunna blippa köp upp till 250 kronor, utan att slå sin kortkod. Nu har mer än hälften av våra kunder fått det nya kortet och vi har tagit tempen på några kunder för att höra vad man tycker om nya bankkortet.

För dig som sedan tidigare har ett av ICA Bankens bankkort och som inte fått den nya kortet ännu, så sker utbytet successivt under resten av 2015. När du aktiverar ditt nya bankkort, kommer ditt gamla kort automatiskt att spärras.

Utomlands är det mer vanligt att butiker accepterar kontaktlösa betalningar, så det är en beprövad betalningsmetod. Fler kedjor och butiker kommer att följa efter och erbjuda tjänsten att kunna blippa köp hos dem. Vill du också bli en blippare, ansök om något av ICA Bankens bankkort här till höger.

När våra kunder fick tycka till om nya bankkortet, kan vi glädjande konstatera att de flesta gillar att blippa och ser fördelarna med den nya snabba tekniken! Bland de kommentarer som uttryckte en osäkerhet om den nya funktionen, så handlade det uteslutande om vad som kan hända om man blir av med sitt kort.

Så här tycker några av våra kunder:

Näst bästa som har hänt i "bank-världen" på år och dagar, efter Mobilt BankID, så är blippafunktionen på ICA-kortet det bästa som finns. Otroligt skönt att kunna betala utan att behöva ta ut kortet ur plånboken, speciellt för min del som småhandlar flera gånger i veckan.


Det är fantastiskt. Funkade bra i Ungern också. Längtar tills jag kan blippa på fler ställen.


Superbra funktion! Snabbt och smidigt, speciellt när man står i snabbkassa och bara gjort några enstaka inköp!


Jag gillar verkligen NFC-kortet. Det är mycket smidigare än både magnetremsa och chip och framförallt så sliter det mindre på kortet. Jag tycker även det är bekvämt att slippa använda koden vid små köp. Jag skulle gärna se att funktionaliteten utvidgas.


Jättesmidigt! Detta gör att småköp går betydligt snabbare och dessutom är det roligt. Fungerade smidigt även utomlands (London, England) där många butiker hade blipp! Roligt att få prova detta som student :)


Jag tycker att det verkar oerhört osäkert och skulle absolut inte vilja ha detta som funktion på mitt ICA-kort. Om jag skulle tappa det kan vem som helst handla på det.

Svar från ICA Banken:
Precis som idag, ska man spärra sitt kort så fort man upptäcker att man blivit av med det. Detta kan man göra dygnet runt på 033-47 47 90. Skulle kortet ha används av någon obehörig innan det spärrats gör man en reklamation på detta till oss.

Då och då ombeds man dessutom att slå sin kortkod när man blippar.

Fler nyheter


Artikelbild
Information 2019-01-08

Information om årsbeskeden

I ICA Bankens hållbarhetsarbete ingår att minska antalet brevutskick. Det innebär att du får ditt årsbesked presenterat digitalt på internetbanken.

› Så hittar du ditt årsbesked
ICA Banken ändrar på utlåningsräntorna
Information 2019-01-02

ICA Banken ändrar utlåningsräntorna

Med anledning av Riksbankens beslut om att reporäntan höjs med 0,25 % till -0,25 % och ändrade marknadsräntor så kommer ICA Banken att justera flera av våra utlåningsräntor.

› Läs mer om ränteförändringen
Årets nöjdaste kunder för privatlån
Information 2018-12-10

Mest nöjda privatlånekunderna

ICA Banken kan nu stolt säga att vi har de nöjdaste privatlånekunderna 2018. Detta efter att kunderna fått säga sitt i Svenskt Kvalitetsindex (SKI) årliga privatlånestudie. Och det känns extra kul eftersom det var första gången vi deltog i privatlånestudien.

› Mer om årets privatlånestudie
Gör dina bankärenden i god tid
Information 2018-12-05

Information inför årsskiftet

Inför årsskiftet finns det en del viktiga datum att förhålla sig till gällande bland annat betalning- och överföringsdagar, fondflytt och orderdagar för att de ska vara gjorda innan årsskiftet.

› Läs vad du bör tänka på inför årsskiftet
Artikelbild
Information 2018-12-04

Varning för falska telefonsamtal

Den senaste tiden har det förekommit att kunder blivit uppringda av bedragare som påstår sig komma från banken. De vill ofta att du lämnar ut koder eller loggar in med Mobilt BankID eller någon annan säkerhetslösning som banken har.

› Mer om de allt vanligare telefonibedrägerierna